Living-segmentin vaikeudet voivat johtaa loppuvuonna tulosvaroitukseen
Fiskarsin Q3-raportti jäi sekä liikevaihdon että liikevoiton osalta vertailukauden ja ennusteidemme alapuolelle. Fiskarsin osakekurssi on laskenut tämän vuoden aikana noin 30 % ja kurssilaskun jälkeen osakkeen arvostus alkaa olla mielestämme jo kohtuullisella tasolla, mutta se ei riitä kompensoimaan loppuvuoden tulosvaroitusriskiä ja haastavan markkinatilanteen tuomaa painetta yhtiön kannattavuuteen.
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut31.10.2018
2017 | 18e | 19e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 185,5 | 1 123,3 | 1 134,6 |
kasvu-% | −1,59 % | −5,25 % | 1,00 % |
EBIT (oik.) | 103,7 | 93,2 | 96,1 |
EBIT-% (oik.) | 8,74 % | 8,30 % | 8,47 % |
EPS (oik.) | 2,11 | 0,99 | 1,03 |
Osinko | 0,72 | 0,74 | 0,78 |
Osinko % | 4,05 % | 4,30 % | 4,53 % |
P/E (oik.) | 8,45 | 17,34 | 16,65 |
EV/EBITDA | 7,81 | 7,70 | 7,94 |