Myrskypilvessä on vielä navigoimista
Finnairin kapasiteetin ylösajo on jäänyt Q3:n aikana odotuksiamme hitaammaksi sitkeän koronapandemian ja sen heijasteiden takia. Leikkasimme viime aikojen uutisvirran jälkeen Finnairin lähiaikojen ennusteitamme selvästi. Mielestämme osakkeen arvostuksessa ei ole vielä juuri mitään kiinto- tai tukipisteitä, mitkä puoltaisivat yhä äärikorkeiden lyhyen ajan riskien kantamista. Sijoittajien toivo Finnairissa lepääkin mielestämme pitkässä tähtäimessä, sillä koko toimialaa ravisteleva kriisi voi tehdä toimialasta terveemmän pelikentän Finnairin kaltaisille kriisistä selviytyjille. Kokonaisuutena osakkeen tuotto/riski-profiili ei ole silti nyt riittävä.
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.09.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 097,7 | 971,2 | 2 170,0 |
kasvu-% | 9,22 % | −68,65 % | 123,43 % |
EBIT (oik.) | 162,8 | −535,2 | −45,5 |
EBIT-% (oik.) | 5,26 % | −55,11 % | −2,10 % |
EPS (oik.) | 0,05 | −0,41 | −0,09 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 397,90 | - | - |
EV/EBITDA | 6,08 | - | 17,21 |