Selviä merkkejä uuden strategian vaikutuksista
Fiskarsin Q1-raportti oli selvästi odotuksia vahvempi ja yhtiön sijoitustarina jatkoi uuden strategiakauden viitoittamaa tietä. Yhtiön kasvu ja kannattavuus kehittyivät todella hyvin, mutta kulutuksen siirtyminen enenevissä määrin tuotteista palveluihin ja korkea kustannusinflaatio arveluttavat meitä lyhyellä aikavälillä.
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut06.02.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 254,3 | 1 278,9 | 1 329,9 |
kasvu-% | 12,38 % | 1,96 % | 3,99 % |
EBIT (oik.) | 154,3 | 156,8 | 167,1 |
EBIT-% (oik.) | 12,30 % | 12,26 % | 12,57 % |
EPS (oik.) | 1,20 | 1,53 | 1,59 |
Osinko | 0,76 | 0,95 | 1,05 |
Osinko % | 3,30 % | 5,52 % | 6,10 % |
P/E (oik.) | 19,10 | 11,22 | 10,81 |
EV/EBITDA | 9,34 | 7,06 | 6,32 |