Aktian Emerging Market Local Currency Frontier Bond+ rahaston hallinnoitavat varat ylittivät yhden miljardin ja rahasto nousi Suomen kymmenenneksi pitkän koron rahastoksi, joka on ylittänyt kyseisen summan. Rahaston kautta Aktia vaikuttaa kohdemaiden talouksien positiiviseen kehitykseen erityyppisten sijoitusten ja projektirahoitusten kautta.

Sijoitusrahasto Aktia Emerging Market Local Currency Frontier Bond+ rahaston hallinnoitavat varat ylittivät yhden miljardin rajapyykin syys-lokakuun vaihteessa.

”Rahastomme on kymmenes suomalaisen varainhoitajan pitkän koron rahasto ja ensimmäinen Aktia-rahasto, joka on ylittänyt miljardin euron summan. Kyseinen rahasto on myös aiemmin valittu Pohjoismaiden parhaaksi korkorahastoksi. Tämä on uusi hieno merkkipaalu rahastoillemme”, Aktia Varainhoidon varatoimitusjohtaja ja sijoitustoiminnasta vastaava Jetro Siekkinen sanoo.

Kehittyvien maiden valtioiden paikallisessa valuutassa liikkeeseen laskemiin tai takaamiin joukkovelkakirjoihin ja rahamarkkinainstrumentteihin sijoittavan rahaston kautta vaikutetaan positiivisesti kohdemaissa.

”Sen lisäksi, että haemme hyvää pitkän aikavälin tuottoa, vaikutamme epäsuorasti kohdemaiden talouksien kehitykseen. Me sijoitamme maailmanpankin ja muiden monikansallisten liikkeellelaskijoiden kautta erityyppisiin sijoituksiin ja sijoitusinstrumentteihin, joilla he rahoittavat esimerkiksi yhteiskunnallisia tai ympäristöongelmia ratkovia projekteja ja yritystoimintaa. Tämä muistuttaa paljon nyt pinnalla olevaa vaikuttavuussijoittamista”, Siekkinen kertoo.

Kasvua erityisesti kansainvälisiltä asiakkailta

Valittuja Aktian hoitamia kehittyvien talouksien korkorahastoja on tarjottu Suomen ulkopuolella jo useamman vuoden ajan. Näistä UI-Aktia Emerging Market Local Currency Frontier Bond+ rahasto nousi viime vuoden syyskuussa saksankielisten markkinoiden toiseksi eniten nettomerkintöjä keränneeksi rahastoksi. Aktian osaaminen onkin maailmanlaajuisestikin katsottuna ainutlaatuista.

”Kehittyvien talouksien korkomarkkinoiden sijoittaminen on yksi erityisosaamisalueemme ja olemme siinä maailman huippua, mistä kertoo muun muassa se, että kasvumme tulee pitkälti vaativilta kansainvälisiltä institutionaalisilta sijoittajilta”, Siekkinen kertoo.

Aktian erityisosaaminen syntyy Siekkisen mukaan niin sanottujen reuna-aluevaltioiden markkinoista, joille suuret eivät mahdu toimimaan, mutta joissa on merkittäviä tuottomahdollisuuksia.

”Pystymme kokomme ja ketteryytemme vuoksi toimimaan monilla eri alueilla ja merkittävä osa sijoituksistamme onkin vertailuindeksien ulkopuolisissa maissa.”

Lisätiedot
Jetro Siekkinen, varatoimitusjohtaja, Aktia Varainhoito Oy, puh. +358 50 470 1117 (Aktia Pankki Oyj:n viestintä)

Aktia tarjoaa laajan valikoiman pankki- ja varainhoitoratkaisuja sekä henkilövakuutuksia. Aktia toimii Suomen rannikkoalueella ja sisämaan kasvukeskuksissa. Aktia palvelee asiakkaitaan konttoreissa, verkossa, mobiileissa käyttöliittymissä ja puhelimitse. Aktian osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Lisätietoja Aktiasta saa osoitteesta www.aktia.com

Aktia-konserni tarjoaa asiakkailleen yksilöllisiä ratkaisuja laajasta pankki-, varainhoito-, vakuutus- ja kiinteistönvälityspalvelujen valikoimastaan. Konsernin maantieteelliseen toiminta-alueeseen kuuluvat Suomen rannikko, pääkaupunkiseutu ja sisämaan kasvukeskukset.