Copyright © 2021. Inderes Oyj. All rights reserved.

Atria Oyj   Sisäpiiritieto    18.10.2021, klo 17.35
Atria nostaa vuoden 2021 liikevoitto-ohjeistustaan
Atria nostaa vuoden 2021 liikevoitto-ohjeistustaan ja arvioi oikaistun liikevoiton olevan 47-54 miljoonaa euroa (40,5 milj. euroa).
Syy liikevoittoennusteen parantamiselle on Food Service - ja pikaruokamarkkinan odotettua nopeampi elpyminen koronarajoitusten poistumisen jälkeen ja odotettua parempi myynti näihin kanaviin. Myös kesän grillaustuotteiden myynti oli ennakoitua parempi. Loppuvuoden tuloskehitykseen vaikuttavat eri myyntikanavien kysynnän kehittyminen, viennin kannattavuus sekä kustannusinflaation vaikutukset.
Ohjeistuksessa päivitettiin liikevoiton kehitystä kuvaava lause sekä vientiä ja Food Service -markkinatilannetta kuvaavat lauseet. Muilta osin ohjeistus on pysynyt ennallaan.
Päivitetty ohjeistus:
Vuonna 2021 Atria-konsernin oikaistun liikevoiton arvioidaan olevan 47-54 miljoonaa euroa (40,5 milj. euroa).
Oikaistu liikevoitto määritetään oikaisemalla tuloslaskelman liikevoittoa olennaisilla vertailukelpoisuuteen vaikuttavilla erillä. Näitä voivat olla esimerkiksi tavanomaiseen liiketoimintaan kuulumattomat tapahtumat kuten toiminnan uudelleenjärjestelyt, liiketoimintojen myynneistä johtuvat myyntivoitot ja -tappiot, arvonalentumiset sekä merkittävien liiketoimintojen lopettamiskulut. Tällainen liiketulokseen vaikuttava erä on OOO Pit-Productin myynnistä aiheutunut muuntoerokirjaus -45 miljoonaa euroa, joka kirjattiin kaupan lopullisen toteutumisen myötä.
Atria toimii pääasiallisesti vähittäiskauppa- ja Food Service -markkinoilla Suomessa ja Ruotsissa. Globaalien lihamarkkinoiden voimakkaat ja nopeat muutokset vaikuttavat entistä vahvemmin yhtiön kehitykseen ja heikentävät ennustettavuutta.
Siipikarjalihan kulutuksen arvioidaan edelleen kasvavan, samalla kun punaisen lihan kulutus hieman pienenee. Atria on lisännyt lihan vientiä, ja esimerkiksi sianlihan vienti Kiinaan on merkittävä osa Atria Suomen liiketoimintaa.
Vuonna 2020 alkanut ja edelleen vuoden 2021 alussa jatkunut koronaviruspandemia on aiheuttanut elintarviketoimialalla voimakkaita ja nopeita muutoksia toimintaympäristöön. Tämä on vaikeuttanut yhtiön kehityksen ennustettavuutta. Atrian liiketoimintaan liittyviä välittömiä vaikutuksia ovat olleet esimerkiksi ravintolatoimintaan ja julkisiin ruokapalveluihin kohdistetut kansalliset rajoitukset, jotka vaikuttavat myyntiin Food Service -asiakkaille. Koronaviruspandemian vallitessa arkiruuan merkitys on vahvistunut. Kuluttajien ostovoiman mahdollinen heikentyminen vaikuttaa myös ruokaostoksiin ja voi muuttaa Atrian tuotteiden myynnin rakennetta epäsuotuisaksi.
Aiemmin julkaistu ohjeistus oli:
Vuonna 2021 Atria-konsernin oikaistun liikevoiton arvioidaan olevan 41-48 miljoonaa euroa (40,5 milj. euroa).
Oikaistu liikevoitto määritetään oikaisemalla tuloslaskelman liikevoittoa olennaisilla vertailukelpoisuuteen vaikuttavilla erillä. Näitä voivat olla esimerkiksi tavanomaiseen liiketoimintaan kuulumattomat tapahtumat kuten toiminnan uudelleenjärjestelyt, liiketoimintojen myynneistä johtuvat myyntivoitot ja -tappiot, arvonalentumiset sekä merkittävien liiketoimintojen lopettamiskulut. Tällainen liiketulokseen vaikuttava erä on OOO Pit-Productin myynnistä aiheutunut muuntoerokirjaus -45 miljoonaa euroa, joka kirjattiin kaupan lopullisen toteutumisen myötä.
Atria toimii pääasiallisesti vähittäiskauppa- ja Food Service -markkinoilla Suomessa ja Ruotsissa. Globaalien lihamarkkinoiden voimakkaat ja nopeat muutokset vaikuttavat entistä vahvemmin yhtiön kehitykseen ja heikentävät ennustettavuutta.
Siipikarjalihan kulutuksen arvioidaan edelleen kasvavan, samalla kun punaisen lihan kulutus hieman pienenee. Atria on lisännyt lihan vientiä, ja esimerkiksi sianlihan viennin Kiinaan arvioidaan edelleen kasvavan vuoden 2021 aikana.
Vuonna 2020 alkanut ja edelleen vuoden 2021 alussa jatkunut koronaviruspandemia on aiheuttanut elintarviketoimialalla voimakkaita ja nopeita muutoksia toimintaympäristöön. Tämä on vaikeuttanut yhtiön kehityksen ennustettavuutta. Atrian liiketoimintaan liittyviä välittömiä vaikutuksia ovat olleet esimerkiksi ravintolatoimintaan ja julkisiin ruokapalveluihin kohdistetut kansalliset rajoitukset, jotka vähentävät myyntiä Food Service -asiakkaille. Koronaviruspandemian vallitessa arkiruuan merkitys on vahvistunut. Kuluttajien ostovoiman mahdollinen heikentyminen vaikuttaa myös ruokaostoksiin ja voi muuttaa Atrian tuotteiden myynnin rakennetta epäsuotuisaksi.
Atria julkistaa tammi-syyskuun 2021 osavuosikatsauksen 21.10.2021 noin klo 8.00.
Lisätietoja antaa Atria Oyj:n toimitusjohtaja Juha Gröhn, p. 0400 684224, [email protected].
ATRIA OYJ
Juha Gröhn
toimitusjohtaja
JAKELU
Nasdaq OMX Helsinki Oy
Keskeiset tiedotusvälineet
www.atria.com

Atria on vuonna 1903 perustettu liha- ja ruoka-alan johtaviin toimijoihin kuuluva yritys Pohjoismaissa, Venäjällä ja Virossa. Atria-konsernin operatiivinen rakenne muodostuu neljästä liiketoimintaalueesta. Nämä ovat Atria Suomi, Atria Ruotsi, Atria Tanska & Viro sekä Atria Venäjä. Atrian asiakasryhmiä ovat päivittäistavarakauppa, Food Service -asiakkaat ja alan teollisuus. Lisäksi sillä on omiin tuotemerkkeihin perustuvaa Fast Food -konseptiliiketoimintaa.