Basware Oyj, pörssitiedote, 15.7.2021 klo 8:45

Huhti-kesäkuu 2021
  • Cloud-tilauskertymä oli 5,6 miljoonaa euroa (6,1 miljoonaa euroa)
  • Liikevaihto kasvoi 2,1 prosenttia 38 571 tuhanteen euroon (37 769 tuhatta euroa). Orgaaninen kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 2,8 prosenttia.
  • Cloud-liikevaihto kasvoi 10,4 prosenttia 29 633 tuhanteen euroon (26 841 tuhatta euroa). Orgaaninen kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 11,2 prosenttia.
  • Liikevoitto kasvoi 40,1 prosenttia ja oli 1 800 tuhatta euroa (1 285 tuhatta euroa).
  • Osakekohtainen tulos (laimennettu) oli -0,10 euroa (-0,07 euroa).
Tammi-kesäkuu 2021
  • Cloud-tilauskertymä oli 8,5 miljoonaa euroa (9,7 miljoonaa euroa)
  • Liikevaihto kasvoi 0,4 prosenttia 76 313 tuhanteen euroon (76 014 tuhatta euroa). Orgaaninen kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 1,4 prosenttia.
  • Cloud-liikevaihto kasvoi 7,4 prosenttia 58 676 tuhanteen euron (54 615 tuhatta euroa). Orgaaninen kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta oli 8,6 prosenttia.
  • Liikevoitto yli tuplaantui ja oli 3 180 tuhatta euroa (1 385 tuhatta euroa).
  • Osakekohtainen tulos (laimennettu) oli -0,20 euroa (-0,33 euroa).

Avainluvut

[][1]Kauden lopussa.
Puolivuosikatsaus on tilintarkastamaton.

Tulosohjeistus vuodelle 2021

Basware odottaa, että liiketoimintaympäristön palautuminen asteittain normaalille tasolle jatkuu vuoden toisella puoliskolla ja säilyttää ohjeistuksen koko vuoden 2021 osalta ennallaan:
  • Maltillinen liikevaihdon orgaaninen kasvu ilman valuuttakurssien vaikutusta

• Liikevoitto noin samalla tasolla tai parempi edellisvuoteen nähden

Klaus Andersen, toimitusjohtaja:

"Basware suoriutui suunnitelmien mukaisesti myös toisella vuosineljänneksellä. Liikevaihto, kannattavuus ja tilauskertymä uusmyynnille kehittyivät hyvin ja näimme elpymisen merkkejä liiketoimintaympäristössä. Liikevaihto oli 38,6 miljoonaa euroa vastaten 2,8 % orgaanista kasvua ilman valuuttakurssien vaikutusta. Ylläpitoliiketoiminnan liikevaihto laski odotusten mukaisesti, kun taas pilvipalveluliiketoiminnan liikevaihto kasvoi 11,2 % ja konsultointiliiketoiminnan liikevaihto 1,4 % orgaanisesti ilman valuuttakurssien vaikutusta.  Liikevoitto oli 1,8 miljoonaa euroa kasvaen vakaasti 40 %:lla edellisen vuoden vastaavaan neljännekseen verrattuna. Käyttökate oli 5,9 miljoonaa euroa toisella neljänneksellä ja liiketoiminnan rahavirta 1,3 miljoonaa euroa neljänneksen lopussa.

Tilauskertymään vaikutti edelleen liiketoimintaympäristössä vallinnut varovaisuus, kuitenkin vähemmän kuin mitä olemme nähneet aikaisemmin. Merkit markkinoiden elpymisestä olivat nähtävillä kaikilla Baswaren myyntialueilla, ja kumppaneidemme avulla solmitut uudet sopimukset kasvoivat merkittävästi tällä neljänneksellä. Tilauskertymä oli 5,6 miljoonaa euroa toisella vuosineljänneksellä. Lukuisia uusia asiakkuuksia solmittiin neljänneksen aikana, mukaan lukien Yhdysvalloissa sijaitsevat JLG, johtava nostolaitteiden valmistajayritys sekä SeaWorld Parks & Entertainment, johtava teemapuistoja ja ajanvietepalveluita tarjoava yritys. Muita merkittäviä uusia asiakkuuksia olivat Ranskassa sijaitsevat Thales, maailmanlaajuinen teknologia-alan yritys ja Groupe Bertrand, ateriapalveluita tarjoava yritys.

Ensimmäisellä neljänneksellä julkistettu kumppanuutemme PwC:n kanssa edistyy hyvin. Meneillään olevat projektit ja tulevaisuuden mahdollisuuksiin tähtäävät toiminnot ovat hyvässä vauhdissa. Lisäsimme myös IT-P GmbH:n, tunnetun SAPin, Microsoftin ja Oraclen integraatioiden toimittajan, Baswaren kumppaniverkostoon Saksassa toisella vuosineljänneksellä.

Saavutimme tärkeän virstanpylvään toisella neljänneksellä, kun vastaanotimme ISO 9001 -sertifikaatin globaalista laadunvarmistusjärjestelmästämme: merkittävä saavutus, jonka avulla voimme jatkaa matkaamme kohti tehokkuuden parantamista ja korkeampaa palveluidemme laatutasoa vakaalla ja ulkoisesti validoidulla perustalla.

Jatkoimme teknologisten ratkaisuidemme parantamista neljänneksen aikana. Lisäsimme monimuotoisuuteen liittyvän tiedonkeruuelementin Supplier Management -ratkaisuumme, jonka avulla asiakkaamme voivat tunnistaa vähemmistöomisteisia ja pieniä toimittajia tietokannasta. Tämän lisäksi edistyksellinen liitäntäpinta luotiin Oraclen toimesta Oracle Fusion Cloud ERP -järjestelmän käyttäjille, jotta he voivat vaivattomasti liittyä Baswaren verkkolaskujen vastaanottamiseen tarkoitettuun ratkaisuun.

Kesäkuussa tiedotimme, että asiakkuusjohtaja Jussi Vasama päätti jatkaa uraansa Baswaren ulkopuolella. Vastuut Professional Services ja Customer Support -osa-alueiden osalta siirtyvät väliaikaisesti valituille senior management -tason avainhenkilöille Baswaren Services-organisaatiossa.

Kuten tiedotimme aiemmin tällä viikolla, merkittävä tapahtuma toteutui katsauskauden jälkeen, kun solmimme muutossopimuksen nykyiselle lainallemme Macquarie Capital Principal Financen kanssa. Uudelleen neuvoteltujen ehtojen seurauksena realisoimme vähintään 12 miljoonan euron kassavirtahyödyn jäljellä olevan laina-ajan aikana. Taloudellinen suorituskykymme on olennaisesti parantunut kahden viimeisen vuoden aikana, mikä teki mahdolliseksi lainan ehtojen uudelleenneuvottelut onnistuneella tavalla.

Markkinoiden alkaessa osoittaa elpymisen merkkejä sekä kumppanistrategiamme vauhdittumisen myötä olemme varmempia siitä, että voimme jatkaa kannattavaa kasvua vastaten ohjeistustamme, myös vuoden toisella puoliskolla."

Tiedotustilaisuus

Basware järjestää analyytikoille ja lehdistölle tiedotustilaisuuden, jossa yhtiön toimitusjohtaja Klaus Andersen ja talousjohtaja Martti Nurminen kommentoivat edellisen neljänneksen tapahtumia ja tuloskehitystä. Tiedotustilaisuutta voi seurata suorana webcast-lähetyksenä tai puhelinkonferenssin kautta. Videotallenne tilaisuudesta tulee saataville pian tapahtuman jälkeen.
Aika: Torstai 15.7.2021 klo 14
Paikka: Baswaren pääkonttori, Linnoitustie 2, Cello-rakennus, Espoo
Videowebcast ja puhelinkonferenssi rekisteröityminen: https://basware.videosync.fi/2021-q2-results

Puhelinkonferenssin numerot:

Suomi: +358 981 710 310
Ruotsi: +46 856 642 651
Iso-Britannia: +44 333 300 0804
Yhdysvallat: +1 631 913 1422

PIN: 71896040#

Ilmoittautumiset analyytikoiden ja lehdistön tiedotustilaisuuteen: [email protected].
Basware Oyj

Klaus Andersen

Martti Nurminen, talousjohtaja, Basware Oyj
Puh. +358 (0)40 751 7194, [email protected]

Jakelu:
investors.basware.com/fi

Tietoja Baswaresta:
Basware on maailman suurin avoin yritysverkosto ja maailman johtava verkottuneiden hankinnasta maksuun- ja verkkolaskuratkaisujen tarjoaja. Baswaren ratkaisut tehostavat yrityksien liiketoimintaa varmistamalla hankinnan ja taloushallinnon sekä osto- ja myyntireskontran kulujen täydellisen läpinäkyvyyden. Basware toimii yli 100 maassa eri puolilla maailmaa. Basware on listattu Helsingin pörssissä (BAS1V: HE). Lue lisää: https://investors.basware.com/fi.

Basware on vuonna 1985 perustettu globaalisti toimiva ohjelmistoyhtiö, joka kehittää koko hankinnasta maksuun (P2P, Procure-to-Pay) -prosessin kattavaa pilvipohjaista ohjelmistoa, laskujen sekä tilausten ja tietojen välittämiseen suunnattua globaalia liiketoiminta-verkostoa. Hankinnasta maksuun (P2P) - prosessi kattaa kaikki vaiheet tuotteen tai palvelun tilauksesta lopulta maksua vaille käsiteltyyn ostolaskuunlasti. Baswarella on asiakkaana yli 2500 suurta yritystä sekä julkisen sektorin organisaatiota.