Biohit Oyj Pörssitiedote 17.05.2021 klo 18.30 paikallista aikaa (EEST)

Biohit Oyj:n osakkeenomistaja Biohit HealthCare (Hefei) Co. Ltd toimii Biohit Oyj:n Gastropanel-tuotteiden jakelijana Kiinassa yksinoikeudella. Tähän liittyen yhtiöiden välillä on ilmennyt yhtiöiden välisen lisenssisopimuksen soveltamiseen liittyvä erimielisyys. Biohit HealthCare (Hefei) Co. Ltd ei ole suorittanut jakelu- ja lisenssisopimusten mukaisia rojalteja Biohit Oyj:lle. Näiden ja eräiden muiden lisenssisopimukseen liittyvien erimielisyyksien ja vaatimusten ratkaisemiseksi Biohit Oyj on jättänyt Keskuskauppakamarin välimieslautakunnalle hakemuksen välimiesmenettelyn aloittamiseksi.

Maksamattomien rojaltien vaikutus on toistaiseksi ollut vähäinen Biohit Oyj:n toiminnan kannalta, mutta tilanteen jatkuessa asian merkitys kasvaa.

Biohit HealthCare (Hefei) Co. Ltd oli aiemmin Biohit Oyj:n yhteisyritys. Biohit Oyj irtautui yhteisyrityksestä vuonna 2016, jolloin Biohit Oyj:n ja Biohit HealthCare (Hefei) Co. Ltd:n välillä tehtiin yksinoikeudella oleva jakelusopimus (Exclusive Distribution Agreement) GastroPanel- tuotteen jakelusta Kiinassa.

Biohit HealthCare (Hefei) Co. Ltd on osakkeiden määrällä mitattuna Biohit Oyj:n suurin osakkeenomistaja (32,87 prosenttia B-osakkeista). Biohit HealthCare (Hefei) Co. Ltd:n toimitusjohtaja Liu Feng on myös Biohit Oyj:n hallituksen jäsen.

Osmo Suovaniemi, hallituksen puheenjohtaja
puh. +358 9 773 861
www.biohit.fi

Jakelu:

www.biohithealthcare.com

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health" - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan Nasdaq Helsingin Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi

Biohit Oyj on vuonna 1988 perustettu globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Yhtiö valmistaa asetaldehydiä sitovia tuotteita, diagnostiikkatuotteita sekä diagnostisia analyysijärjestelmiä tutkimuslaitosten, terveydenhuollon ja teollisuuden käyttöön Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja IsoBritanniassa.