Fifax Oyj, yhtiötiedote, 24.3.2022 klo 09.00

Fifaxin vuosikertomus 2021 on julkaistu tänään yhtiön verkkosivuilla osoitteessa https://fifax.ax/fi/sijoittajille/raportit-ja-esitykset.

Vuosikertomus koostuu toimintakertomuksesta ja tilinpäätöksestä. Se on saatavilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Julkaisu suomeksi on myös tämän tiedotteen liitteenä.

Samppa Ruohtula
Toimitusjohtaja, Fifax Oyj
puh +358 40 559 8812

Hyväksytty neuvonantaja:
Aktia Alexander Corporate Finance Oy

Fifax lyhyesti

Fifaxin visiona on olla edelläkävijä suurimittaisessa kalankasvatuksessa mahdollisimman pienellä ympäristövaikutuksella, jotta asiakkaat voisivat nauttia paikallisesti ja vastuullisesti tuotetusta kalasta ympäri vuoden.

Vuonna 2012 perustettu Fifax hyödyntää tuotannossaan RAS-kiertovesimenetelmän (Recirculating Aquaculture System) ultraintensiivistä toteutusta, joka perustuu lähes täysin suljettuun veden kiertoon, jossa kalat elävät suurissa maan päällä sisätiloissa sijaitsevissa altaissa. Sisätiloissa sijaitsevat altaat antavat parempaa suojaa ulkopuolisilta tekijöiltä verrattuna perinteiseen vesistöissä tapahtuvaan kalankasvatukseen.

Lopputuotetta eli täysikasvuista teurastettua kalaa kuljetetaan logistiikkakumppaneiden avulla kalanjalostajille ja tukkuliikkeille Ahvenanmaalla, Manner-Suomessa ja Ruotsissa.

Fifax Oyj:n osake on listattu Nasdaq First North Growth Market Finlandissa.

Vuonna 2012 perustettu Fifax on kalankasvatusta harjoittava yhtiö, joka tuottaa kirjolohta pääasiassa Suomen ja Ruotsin markkinoille. Yhtiön maanpäällistä ultraintensiivistä RAS-kiertovesijärjestelmää hyödyntävä tuotantolaitos valmistui vuoden 2020 alussa. Tuotantolaitos sijaitsee Eckerössä, ja se on yksi Pohjois-Euroopan suurimmista jo toiminnassa olevista maanpäällisistä kalankasvattamoista. Laitoksen odotetaan saavuttavan tavoitellun täyden, vuositasolla noin 3 200 tonnin (bruttopaino ennen teurastusta) tuotantomäärän vuoden 2022 ensimmäisen puoliskon aikana.