Copyright © 2021. Inderes Oyj. All rights reserved.

Fiskars Oyj Abp
Sisäpiiritieto
23.6.2021 klo 22.00 EEST

Fiskars nostaa vuoden 2021 näkymiään

Fiskars nostaa vuoden 2021 näkymiään toisen vuosineljänneksen vahvan kehityksen siivittämänä. Yhtiö odottaa nyt, että vuonna 2021 konsernin vertailukelpoinen EBITA on 140-160 milj. euroa. Aiemman, 19.4.2021 annetun ohjauksen mukaan yhtiö odotti, että vuonna 2021 konsernin vertailukelpoinen EBITA on 130-145 milj. euroa.

Päivitetyt näkymät vuodelle 2021
Vuonna 2021 Fiskars odottaa konsernin vertailukelpoisen EBITAn olevan 140-160 milj. euroa.

Aikaisemmat näkymät vuodelle 2021 (annettu 19.4.2021)
Vuonna 2021 Fiskars odottaa konsernin vertailukelpoisen EBITAn olevan 130-145 milj. euroa.

 

Näkyvyys pysyy heikkona Covid-19-pandemian vuoksi. Pandemia vaikuttaa perustavanlaatuisesti kuluttajien elämään, ja vaikuttaa esimerkiksi käytettävissä oleviin tuloihin, ostovalintoihin ja kuluttajien käyttäytymiseen. Nämä voivat tuoda sekä haasteita että mahdollisuuksia Fiskars Groupille. Vähittäiskaupan sekä kuluttajien kysynnän kausivaihtelut saattavat edelleen poiketa normaalista. Lisäksi haasteita ovat aiheuttaneet globaalien toimitusketjujen ongelmat ja raaka-aineiden hinnannousu. Vaikka yhtiö on onnistunut lieventämään näitä haasteita, vaikuttavat ne edelleen toimintaan.

Vuoden viimeinen neljännes on tyypillisesti ollut yhtiölle sesonkiluonteisesti tärkein, ja erityisesti Vita-liiketoiminnalle. Pandemia voi vaikuttaa yhtiön toimintaympäristöön monella tapaa, esimerkiksi liikkumisen rajoitusten, myymälöiden sulkemisten, etäisyyksien pitämisen sekä kuluttajaluottamuksen muutoksen kautta. Toimintaympäristö on epävakaa ja kuluttajakysyntä vuoden viimeisellä neljänneksellä vaikuttaa erityisesti juhlasesongin myynnin toteutumiseen. Aiempina vuosina noin kolmannes Vitan koko vuoden liikevaihdosta on tullut yhtiön omista kanavista, eli omista myymälöistä ja verkkokaupoista.

Fiskars julkaisee tammi-kesäkuun 2021 puolivuosikatsauksensa 29.7.2021.

FISKARS OYJ ABP
Nathalie Ahlström
Toimitusjohtaja

 

Media- ja sijoittajayhteydet:

Kristian Tammela, Sijoittajasuhdepäällikkö, puh. +358 40 708 1181

Making the everyday extraordinary
Fiskars Groupin visiona on vaikuttaa positiivisella ja kestävällä tavalla ihmisten elämään. Brändimme Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwood ovat mukana ihmisten elämässä - niin kotona, puutarhassa kuin ulkona luonnossa. Pyrimme tekemään arjesta ainutkertaista tänään ja tulevaisuudessa. Toimimme 30 maassa, ja tuotteitamme on saatavilla yli 100 maassa. Fiskarsin osake on listattu Nasdaq Helsingissä (FSKRS). Lisätietoja löydät osoitteesta www.fiskarsgroup.com. Voit seurata meitä Twitterissä @fiskarsgroup.

Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.