FORTUM OYJ SIJOITTAJAUUTINEN 5.8.2022 KLO 17.10

Fitch Ratings on vahvistanut säilyttävänsä Fortumin luottoluokituksen ennallaan tasolla BBB negatiivisin näkymin. Vahvistuksen taustalla on Saksan valtion kanssa 22.7.2022 sovittu Uniperin vakautuspaketti, joka luottoluokittajan näkemyksen mukaan rajaa saksalaisen tytäryhtiön Uniperin tappioiden vaikutuksia Fortumiin.

Fitch arvioi, että Fortumin luottoluokitusta tukee muun muassa Fortumin puhtaan energian tuotanto, joka hyötyy korkeista sähkön hinnoista.

Fortumin tavoitteena on vähintään BBB luottoluokitus, jotta yhtiö voi varmistaa taloudellisen joustavuuden ja rahoituksen hyvän saatavuuden.

Linkki Fitchin raporttiin: Fitch Affirms Fortum Oyj onUniper SE's Stabilisation Plan (https://www.fortum.com/files/fitch-credit-rating-action-commentary-august-2022/download)

Fortum Oyj

Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja

Rauno Tiihonen, IR-päällikkö, puh. 010 453 6150
Jouni Huttunen, rahoitusjohtaja, puh. 050 452 4649

Media:
Fortum News Desk 040 198 2843

Fortum Oyj on vuonna 1988 perustettu suomalainen energiayhtiö, joka on kooltaan pohjoismaiden suurin. Yhtiön liiketoimintaa ovat sähkön ja lämmön tuotanto sekä myynti, voimalaitosten käyttö- ja kunnossapitopalvelut, ja muut palvelut. Fortum tarjoaa myös kierrätys- ja jätepalveluita. Yhtiön toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Baltian maihin, Venäjälle, Puolaan ja Intiaan.