Etsi

FORTUM OYJ PÖRSSITIEDOTE 11.10.2019 KLO 9.00

Tiedoteluokka: Muut pörssin sääntöjen nojalla julkistettavat tiedot

Fortumin hallitus on päättänyt uudesta henkilöstön osakesäästöohjelmasta sekä ensimmäisestä ohjelman puitteissa käynnistettävästä säästökaudesta vuodelle 2020. Ohjelman tarkoituksena on kannustaa työntekijöitä Fortumin osakkeenomistajiksi ja vahvistaa heidän sitoutumistaan omistaja-arvon kasvattamiseen.

Osakesäästöohjelma koostuu vuosittain alkavista säästökausista, joiden aikana henkilöstöllä on mahdollisuus säästää osa palkastaan Fortumin osakkeiden ostamiseksi. Osakkeita hankitaan kertyneillä säästöillä markkinahintaan neljännesvuosittain Fortumin osavuosikatsausten julkistamispäivien jälkeen. Osakkeille maksetut osingot käytetään lisäosakkeiden ostamiseen osingonmaksun jälkeen. Fortumin hallitus päättää vuosittain mahdollisista ohjelman puitteissa käynnistettävistä säästökausista.

Kannustimena Fortum tarjoaa ohjelmaan osallistuneille yhden lisäosakkeen kahta säästöillä hankittua osaketta kohti noin kolmen vuoden kuluttua säästökauden alkamisesta. Lisäosakkeiden saamisen edellytyksenä on, että osallistuja pitää ostetut osakkeet omistusjakson loppuun saakka ja että hänen työsuhteensa ei ole päättynyt ennen omistusjakson päättymistä. Vuoden 2020 säästökauden omistusjakso päättyy 28.2.2023.

Osakesäästöohjelmaan osallistuminen on vapaaehtoista, ja sitä tarjotaan kaikille Fortum konsernin työntekijöille, paitsi jos se paikallisen lainsäädännön tai muiden vastaavien syiden takia ei ole mahdollista, kuten esim. Venäjällä. Kaikkiaan noin 5 000 Fortumin työntekijällä on mahdollisuus osallistua osakesäästöohjelmaan. Vuoden 2020 säästökauden säästöjen kokonaismäärä ei voi ylittää 6 miljoonaa euroa.

"Arvostamme erittäin paljon henkilöstöämme ja haluamme jakaa Fortumin menestyksen heidän kanssaan. Henkilöstön osakesäästöohjelma on uusi tapa henkilöstön sitouttamiseen ja erinomainen mahdollisuus kannustaa työntekijöitä yhtiön pitkäaikaisiksi osakkeenomistajiksi", sanoo Fortumin toimitusjohtaja Pekka Lundmark.

Fortum Oyj

Ingela Ulfves
Sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja

Måns Holmberg, IR Manager, sijoittajasuhteet ja talousviestintä, puh. 044 518 1518
Jari Laitinen, Vice President, Compensation and Benefits, puh. 040 660 2506

Jakelu:

www.fortum.fi

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Fortum vastaa asiakkaiden tarpeisiin tuottamalla, myymällä ja jakelemalla sähköä ja lämpöä sekä tarjoamalla energia-alan asiantuntijapalveluita. Yhtiön toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Venäjälle, Puolaan ja Baltiaan. Vuonna 2015 Fortumin liikevaihto oli 3,5 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 0,8 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 7 800 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.