FORTUM OYJ SIJOITTAJAUUTINEN 2.7.2021 KLO 18.00

Fortum on tänään saattanut päätökseen Baltian kaukolämpöliiketoimintojensa myynnin Partners Groupille tavanomaisten ehtojen täytyttyä. Kaupasta tiedotettiin 12.3.2021.

Yhtiön 100 %:n kokonaisarvo sopimuksen allekirjoitushetkellä oli 800 miljoonaa euroa. Nyt kun kauppa on tehty, on kaupan kokonaisarvo noin 710 miljoonaa euroa kun ennalta sovitut oikaisut vähemmistöosuuksiin (noin 50 miljoonaa euroa) ja muihin loppueriin on huomioitu. Fortum kirjaa City Solutions -segmentin vuoden 2021 kolmannen neljänneksen tulokseen noin 250 miljoonan euron verottoman myyntivoiton.

Fortum arvioi ja optimoi jatkuvasti liiketoimintojaan lisäarvon luomiseksi ja uuden kasvun mahdollistamiseksi. Samanaikaisesti Fortum haluaa turvata vahvan taseen ja investment grade -tason (vähintään BBB) luottoluokituksen. Viimeksi tällä viikolla Fortum ilmoitti myyvänsä 50%:n omistusosuuden Stockholm Exergistä.

"Viimeisten puolentoista vuoden aikana olemme määrätietoisesti toteuttaneet strategiamme mukauttamalla toimintaamme ja myyneet pääasiassa kaukolämpöliiketoimintojamme yhteensä noin 5,2 miljardilla eurolla. Tämä osoittaa, että luomme strategiallamme jatkuvasti lisäarvoa osakkeenomistajillemme ja pidämme samalla taloudellisen asemamme vahvana", sanoo toimitusjohtaja Markus Rauramo.

Puolan lämmitys- ja jäähdytysliiketoiminnan sekä Consumer Solutions -liiketoiminnan strategiset arvioinnit ovat edelleen kesken.

Fortum Oyj

Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja

Lisätiedot:

Media:
Fortum News Desk, puh. 040 198 2843

Sijoittajat ja analyytikot:
Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja, puh.040 515 1531

Fortum Oyj on vuonna 1988 perustettu suomalainen energiayhtiö, joka on kooltaan pohjoismaiden suurin. Yhtiön liiketoimintaa ovat sähkön ja lämmön tuotanto sekä myynti, voimalaitosten käyttö- ja kunnossapitopalvelut, ja muut palvelut. Fortum tarjoaa myös kierrätys- ja jätepalveluita. Yhtiön toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Baltian maihin, Venäjälle, Puolaan ja Intiaan.