FORTUM OYJ SIJOITTAJAUUTINEN 5.12.2019 KLO 13.30

Fortumin ja Rusnanon tuulivoimasijoitusrahasto on päättänyt käynnistää 50 megawatin (MW) tuulivoimaprojektin Rostovin alueella, Venäjällä. Projekti on viides sijoitusrahastolle 2017 ja 2018 Venäjän uusiutuvan energian huutokaupoissa myönnettyyn 1 823 MW:n rakennusoikeuteen liittyvä investointi.

Rostovin laitoksen tuotannon odotetaan käynnistyvän vuoden 2020 neljännellä vuosineljänneksellä. Fortumin ja Rusnanon tuulivoimasijoitusrahastolla on jo rakenteilla 300 MW tuulivoimaa Rostovin alueella, ja sähköntuotannon on tarkoitus alkaa vuoden 2020 ensimmäisellä puoliskolla.

Uljanovsk 2 -tuulipuisto, jonka tuotantokapasiteetti on 50 MW, oli ensimmäinen kumppanuushanke ja se aloitti sähköntuotannon 1.1.2019.

Fortumin ja Rusnanon tuulivoimasijoitusrahasto on yhtiöiden 50/50 omistama ja sen tavoite on tuulivoiman rakentaminen Venäjällä. Fortumin sekä Fortumin ja Rusnanon sijoitusrahaston vuosina 2017-2019 voittamiin uusiutuvan energian kapasiteetteihin liittyvät investointipäätökset tehdään tapauskohtaisesti. Fortumin sijoittama oma pääoma on enintään 15 miljardia ruplaa.

Kesäkuussa 2018 ja 2019 Fortum voitti oikeuden rakentaa yhteensä 116 MW aurinkovoimaa.

Fortum Oyj

Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja

Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja, puh.040 515 1531
Måns Holmberg, päällikkö, sijoittajasuhteet ja talousviestintä, puh. 044 518 1518
Rauno Tiihonen, päällikkö, sijoittajasuhteet, puh. 010 453 6150

Edistämme asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Meidän tehtävämme on vauhdittaa muutosta uudistamalla energiajärjestelmää, parantamalla resurssitehokkuutta ja tarjoamalla älykkäitä ratkaisuja. Näin tuotamme merkittävää lisäarvoa osakkeenomistajillemme.

Fortumin ydinosaamista on hiilidioksidipäästötön sähköntuotanto ja vankka asiantuntemus voimalaitosten käytössä. Lisäksi yhtiö on sähkömarkkinoiden, sähkökaupan ja sähkön ja lämmön yhteistuotannon asiantuntia. Tälle perustalle rakennamme tulevaisuutemme.