Hei anonyymi!

Luomalla maksuttoman Inderes-tilin, pääset käsiksi Inderesin analyysiin, voit tilata suositun aamukatsauksen ja seurata sinua kiinnostavia yhtiöitä sekä keskusteluita.

Luo tili

Onko sinulla jo Inderes-tili?

Kesko-konsernin myynti oli heinäkuussa 2022 yhteensä 920,8 milj. euroa ja se laski vertailukelpoisesti 3,6 %. Toimituspäiviä oli heinäkuussa yksi edellistä vuotta vähemmän.

"Heinäkuussa Keskon myynti oli hyvällä tasolla, mutta laski edellisen vuoden korkealta tasolta. Myynnin kehitykseen vaikutti toimituspäivien edellistä vuotta pienempi määrä päivittäistavarakaupassa sekä rakentamisen ja talotekniikan kaupassa", Keskon pääjohtaja Mikko Helander sanoo.

Päivittäistavarakaupan myynti oli heinäkuussa 504,7 milj. euroa ja se laski 2,0 %. Päivittäistavaramyynti K-ruokakaupoille laski 4,0 % edellisvuodesta. Myynti kasvoi K-Citymarketin käyttötavarakaupassa. Kespron myynti kasvoi 2,7 %.

Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti oli heinäkuussa 341,3 milj. euroa ja se laski vertailukelpoisesti paikallisissa valuutoissa 2,7 %. Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti ilman erikoiskauppaa laski vertailukelpoisesti 2,9 %. Myynti laski vertailukelpoisesti Suomessa 3,2 %, Ruotsissa 1,4 % ja Norjassa 11,8 %. Erikoiskaupassa vapaa-ajankaupan myynti kasvoi vertailukelpoisesti 2,9 %. Raportoitu rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti laski 2,7 %.

Autokaupan myynti oli heinäkuussa 77,2 milj. euroa ja se laski 15,2 %. Myynnin kehitykseen vaikutti autojen heikko saatavuus. Heinäkuussa Suomessa rekisteröitiin uusia henkilöautoja 25,2 % ja pakettiautoja 17,7 % vähemmän kuin edellisenä vuonna. Käytettyjen henkilöautojen kappalemääräinen myynti laski Suomen autokaupassa 16,0 % verrattuna edelliseen vuoteen.

Kesko-konsernin myynti heinäkuussa oli 920,8 milj. euroa ja se laski vertailukelpoisesti 3,6 %.

Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa heinäkuussa 2022:

Heinäkuu 2022 Vertailukelpoinen
Milj. e Muutos, % muutos, %
Päivittäistavarakauppa 504,7 -2,0 -2,0
Rakentamisen ja 190,5 -3,8 -2,9
Rakentamisen ja 150,8 -1,3 -2,4
muut maat
Rakentamisen ja 341,3 -2,7 -2,7
Autokauppa yhteensä 77,2 -15,2 -15,2
Yhteiset toiminnot ja -2,4
eliminoinnit
Kaikki yhteensä 920,8 -3,6 -3,6

Suomi yhteensä 770,0 -4,0 -3,8
Muut maat yhteensä 150,8 -1,3 -2,4
Kaikki yhteensä 920,8 -3,6 -3,6

Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa tammi-heinäkuussa 2022:nin myynti euroina ilman arvonlisäveroa tamm

1.1.-31.7.2022 Vertailukelpoinen
Milj. e Muutos, % muutos, %
Päivittäistavarakauppa 3 464,4 +2,7 +2,7
Rakentamisen ja 1 568,3 +11,7 +12,8
Rakentamisen ja 1 314,0 +12,1 +10,1
muut maat
Rakentamisen ja 2 882,3 +11,9 +11,6
Autokauppa yhteensä 517,7 -20,5 -20,5
Yhteiset toiminnot ja -16,4
eliminoinnit
Kaikki yhteensä 6 848,1 +4,0 +3,8

Suomi yhteensä 5 534,0 +2,2 +2,5
Muut maat yhteensä 1 314,0 +12,1 +10,1
Kaikki yhteensä 6 848,1 +4,0 +3,8

Muutos-% kertoo muutoksen edellisen vuoden vastaavaan kauteen. Vertailukelpoinen muutos-% on laskettu paikallisissa valuutoissa ja ilman 2021 ja 2022 toteutuneiden yrityskauppojen vaikutusta.

Kesko-konsernin raportoituun myyntiin sisältyvät vuonna 2021 ja vuonna 2022 toteutetut yrityskaupat niiden toteutuspäivien mukaisesti. Vuoden 2021 aikana rakentamisen ja talotekniikan kaupassa toteutettiin Byggarnas Partnerin yritysosto ja lopetettiin Kookenkä-ketju. Vuonna 2022 on toteutettu Kungälvs Trävaruaktiebolagetin yritysosto Ruotsissa ja Seljord Elektriske AS:n yritysosto Norjassa.

Heinäkuussa 2022 Keskon päivittäistavarakaupassa sekä rakentamisen ja talotekniikan kaupassa Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa toimituspäiviä oli yksi vähemmän kuin edellisenä vuonna. Tammi-heinäkuussa Keskon päivittäistavarakaupassa ja rakentamisen ja talotekniikan kaupassa Suomessa ja Norjassa toimituspäiviä oli yhtä monta kuin edellisenä vuonna. Ruotsissa toimituspäiviä oli yksi vähemmän kuin edellisenä vuonna. Päivittäistavarakaupassa lauantait ovat tukkumyynnin toimituspäiviä toisin kuin rakentamisen ja talotekniikan kaupassa. Yhden toimituspäivän vaikutus Keskon tukkumyyntiin normaaliolosuhteissa toimialasta riippuen on noin 2-4 %. Autokaupassa toimituspäivien määrällä tai ajoittumisella ei ole vastaavaa vaikutusta myyntiin.

Autokaupan markkinatilastojen lähteenä on Autoalan Tiedotuskeskus.

Kesko julkistaa ennakkotiedon K-ryhmän kauppojen vähittäismyynnistä vuosineljänneksittäin osavuosikatsauksen yhteydessä.

Lisätietoja antavat sijoittajasuhdejohtaja Hanna Jaakkola, puh. 010 53 23540 ja talousjohtaja Eva Kaukinen, puh. 010 53 22338.

Kesko Oyj

www.kesko.fi

Kesko on vuonna 1940 perustettu suomalainen kaupan alan toimija. Yhtiö toimii päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Keskon ketjutoimintaan kuuluu noin 1 800 kauppaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Valko-Venäjällä ja Puolassa. K-ryhmä on Suomen suurin ja Pohjois-Euroopan suurimpia kaupan alan toimijoita. Yhtiön kotipaikka ja päätoimitilat sijaitsevat Helsingissä.