Etsi

"Raportoitu myynti kasvoi heinäkuussa kaikilla toimialoilla. Myynnin kehitykseen päivittäistavarakaupassa sekä rakentamisen ja talotekniikan kaupassa vaikutti osaltaan tukkumyyntipäivien määrä, joita oli yksi enemmän kuin edellisenä vuonna. Autokaupassa WLTP-päästömittausmenetelmän käyttöönotto, autoverotukseen liittyvä epävarmuus sekä autojen käyttövoimaan liittyvä keskustelu hidastivat edelleen uusien autojen kauppaa", Keskon pääjohtaja Mikko Helander sanoo.

Päivittäistavarakaupan myynti oli heinäkuussa 467,5 milj. euroa ja se kasvoi 4,5 %. Myynnin kehitys oli erityisen hyvä K-Citymarket-ketjussa.

Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti oli heinäkuussa 405,1 milj. euroa ja se kasvoi vertailukelpoisesti paikallisissa valuutoissa 5,9 %. Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti ilman erikoiskauppaa kasvoi vertailukelpoisesti 8,3 %, Suomessa myynti kasvoi 4,2 % ja ulkomailla 12,3 %. Erikoiskaupassa vapaa-ajankaupan myynti kasvoi 7,8 % ja konekaupan myynti laski 16,6 %. Raportoitu rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti kasvoi 11,8 %.

Autokaupan myynti oli heinäkuussa 75,2 milj. euroa ja se laski vertailukelpoisesti 12,0 %. Raportoitu myynti kasvoi 0,6 %.

Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa heinäkuussa 2019:

Heinäkuu 2019 Vertailukelpoinen
Milj. e  Muutos, %  muutos, %
Päivittäistavarakauppa 467,5 +4,5 +4,5
Rakentamisen ja 175,5 +5,3 +4,8
Rakentamisen ja 229,6 +17,3 +6,8
muut maat
Rakentamisen ja 405,1 +11,8 +5,9
Autokauppa yhteensä 75,2 +0,6 -12,0
Yhteiset toiminnot ja -0,2
eliminoinnit
Kaikki yhteensä 947,7 +7,1 +3,6

Suomi yhteensä 718,1 +4,2 +2,7
Muut maat yhteensä 229,6 +17,3 +6,8
Kaikki yhteensä 947,7 +7,1 +3,6

Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa tammi-heinäkuussa 2019:

1.1.-31.7.2019 Vertailukelpoinen
Milj. e Muutos, %  muutos, %
Päivittäistavarakauppa 3 164,8 +3,0 +4,3
Rakentamisen ja 1 195,7 +1,9 +1,8
Rakentamisen ja 1 364,0 +11,6 +4,4
muut maat
Rakentamisen ja 2 559,7 +6,8 +3,1
Autokauppa yhteensä 498,9 -15,3 -18,0
Yhteiset toiminnot ja -2,4
eliminoinnit
Kaikki yhteensä 6 221,0 +2,7 +1,6

Suomi yhteensä 4 857,0 +0,5 +0,8
Muut maat yhteensä 1 364,0 +11,6 +4,4
Kaikki yhteensä 6 221,0 +2,7 +1,6

Muutos-% kertoo muutoksen edellisen vuoden vastaavaan kauteen. Vertailukelpoinen muutos-% on laskettu päivittäistavarakaupan osalta ilman 2018 toteutuneiden yrityskauppojen vaikutusta ja sisällyttämällä myyntiin ne Suomen Lähikaupalta hankitut kaupat, jotka ovat toimineet kauppiasliiketoimintamallilla molempina vuosina. Rakentamisen ja talotekniikan kaupan vertailukelpoinen muutos-% on laskettu paikallisissa valuutoissa ja ilman 2018 ja 2019 toteutuneiden yrityskauppojen vaikutusta.

Kesko-konsernin jatkuvien toimintojen raportoituun myyntiin sisältyvät 2018 ja 2019 toteutetut yritysostot. Näitä ovat päivittäistavarakaupassa Reinin Liha ja Kalatukku E. Eriksson, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa Skattum Handel AS, Gipling AS, 1A Group, Sørbø Trelast AS ja Fresks-konserni sekä autokaupassa Huittisten Laatuauton, LänsiAuton ja Laakkosen Volkswagen-, Audi- ja SEAT-liiketoiminnot.

Heinäkuussa 2019 oli Keskon tukkumyynnissä Suomessa myyntipäiviä 23 eli yksi enemmän kuin edellisenä vuonna. Tammi-heinäkuussa myyntipäiviä oli yhtä monta kuin edellisenä vuonna.

Kesko julkistaa ennakkotiedon K-ryhmän vähittäismyynnistä vuosineljänneksittäin osavuosikatsauksen yhteydessä.

Lisätietoja antaa talousjohtaja Eva Kaukinen, puh. 010 53 22338.

Kesko Oyj

www.kesko.fi

Kesko on suomalainen kaupan alan edelläkävijä. Toimimme päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Toimialamme ja ketjumme toimivat tiiviissä yhteistyössä kauppiasyrittäjien sekä muiden kumppaneiden kanssa.