Etsi

Neste Oyj Pörssitiedote 12.12.2018 klo 8

Neste Oyj on tehnyt lopullisen investointipäätöksen uusiutuvien tuotteiden tuotantokapasiteetin kasvattamisesta Singaporessa. Päätös perustuu vähähiilisten tuotteiden kasvavaan globaaliin kysyntään tieliikenteessä ja kaupungeissa, lentoliikenteessä sekä polymeeri- ja kemikaaliratkaisuissa.

Noin 1,4 miljardin euron arvoinen investointi lisää Nesteen uusiutuvien tuotteiden kokonaiskapasiteettia Singaporessa jopa 1,3 miljoonalla tonnilla vuodessa, mikä kasvattaa uusiutuvien tuotteiden vuotuisen kokonaistuotantokapasiteetin lähes 4,5 miljoonaan tonniin vuonna 2022. Yhtiön tavoitteena on käynnistää uusi tuotantolinja vuoden 2022 ensimmäisen puoliskon aikana.

"Nesteen liiketoimintaa on auttaa asiakkaita tieliikenteessä ja kaupungeissa, lentoliikenteessä sekä polymeeri- ja kemikaalitoimialoilla tekemään omasta liiketoiminnastaan entistä vastuullisempaa. Olemme jo nyt johtava toimija jätteistä ja tähteistä valmistettavissa uusiutuvissa tuotteissa, ja jatkamme suunnannäyttäjänä. Tämä investointi on tärkeä askel kannattavan kasvun strategiamme toteuttamisessa globaalisti", Nesteen toimitusjohtaja Peter Vanacker sanoo.

Investoinnin myötä Nesteellä on entistä paremmat mahdollisuudet valita eri tuoteratkaisujen välillä koko tuotantojärjestelmässään. Jalostamoilla voidaan valmistaa uusiutuvan dieselin lisäksi uusiutuvaa lentopolttoainetta ja raaka-ainetta erilaisiin polymeeri- ja kemikaalisovelluksiin. Investointiin sisältyy logistiikan ja raaka-aineiden esikäsittelyn parantaminen, minkä ansiosta Singaporen jalostamolla pystytään käyttämään yhä huonompilaatuisia jäte- ja tähderaaka-aineita myös olemassa olevalla jalostamolla.

"Investointi vahvistaa kilpailuetujamme, jotka perustuvat sekä tuotannon että jäte- ja tähderaaka-aineiden käytön globaaliin optimointiin. Uusiutuvien tuotteiden tuotantomme perustuu itse kehittämäämme NEXBTL-teknologiaan, mikä mahdollistaa uusiutuvien tuotteiden valmistamisen joustavasti lukuisista huonompilaatuisista jäte- ja tähderaaka-aineista. Lopputuotteen laatu on käytetystä raaka-aineesta riippumatta aina erinomainen. Hyödynnämme sitä kokemusta ja osaamista, jota meille on kertynyt jo olemassa olevilta jalostamoiltamme Singaporessa, Rotterdamissa ja Porvoossa. Jatkuvan prosessi- ja teknologiakehityksemme ansiosta uusi tuotantolinja Singaporessa tulee olemaan luokkansa paras maailmanlaajuisesti", Vanacker jatkaa.

Nesteen tämänhetkinen uusiutuvien tuotteiden kapasiteetti on 2,7 miljoonaa tonnia vuodessa. Siitä runsas miljoona tonnia valmistetaan Singaporessa, saman verran Alankomaiden Rotterdamissa ja loput Porvoossa Suomessa. Ennen Singaporen uuden tuotantolinjan käyttöönottoa tuotantokapasiteetti kasvaa 3 miljoonaan tonniin vuoteen 2020 mennessä pullonkauloja poistamalla.

Kutsu media- ja analyytikkotilaisuuksiin

Neste järjestää investoinnista englanninkieliset media- ja analyytikkotilaisuudet keskiviikkona 12.12.2018:

Mediatilaisuudet 12.12.2018:

Nesteen pääkonttorilla Espoossa 12.12.2018 klo 10. Tilaisuutta voi seurata myös webcastin (http://suite.icareus.com/web/bright/player/embed/webcast?eventId=1236711...) välityksellä.

Klo 16.30 puhelinkonferenssin (http://meet.google.com/mzi-ftby-dfg) välityksellä.

Kansainvälinen puhelinkonferenssi analyytikoille ja sijoittajille pidetään keskiviikkona 12.12.2018 klo 15.00. Puheluun voi osallistua soittamalla numeroon +358 (0)9 7479 0361 (osallistumiskoodi:  9925189). Puhelinkonferenssia voi seurata suorana myös yhtiön internetsivuilla (https://edge.media-server.com/m6/p/jt6ew33v). Nauhoite puhelusta on kuunneltavissa 19.12.2018 asti numerossa +358 (0)9 8171 0562 (koodi:  9925189).

Neste Oyj

Kaisa Lipponen
Viestintä- ja brändimarkkinointijohtaja

Median yhteydenotot: Carola Oksanen, Nesteen toimitusjohtaja Peter Vanackerin assistentti, puh. +358 50 458 4484

Lisätietoja: Neste Singaporen kotisivut
 (https://www.neste.sg/)

Liitteet:

Kuvia Singaporen jalostamosta ja havainnekuva Nesteen tulevasta jalostamoalueesta Singaporessa (http://brandbank.neste.com/l/BthdJ8qrtqhG)

Neste lyhyesti

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2017 Nesteen liikevaihto oli 13,2 miljardia euroa. Vuonna 2018 sijoituimme toiseksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com (http://www.neste.com/fi)

Nesteen uusiutuvat tuotteet

Nesteen uusiutuvat tuotteet Neste MY uusiutuva diesel™ ja Neste uusiutuva lentopolttoaine™ ovat osa ratkaisua päästöjen vähentämiseksi tie- ja lentoliikenteessä. Uusiutuvilla ratkaisuillamme voidaan korvata fossiilisia raaka-aineita kemianteollisuudessa, kuten uusiutuvien liuotinten ja uusiutuvien muovien tuotannossa. Oman NEXBTL-teknologiamme avulla voimme valmistaa huippulaatuisia uusiutuvia tuotteita lähes kaikista jäte- ja tähderasvoista sekä kasviöljyistä. Nesteen uusiutuvat tuotteet ovat täysin yhteensopivia olemassa olevien tuotantojärjestelmien, logistiikan infrastruktuurin sekä moottoriteknologian kanssa. Ne ovat ns. "drop-in" -vaihtoehto perinteisille fossiilisille polttoaineille ja raaka-aineille.

Neste on korkealaatuisiin puhtaamman liikenteen polttoaineisiin keskittyvä jalostus- ja markkinointiyhtiö, joka valmistaa kaikkia tärkeimpiä öljytuotteita. Yhtiö on myös maailman johtava uusiutuvista raaka-aineista valmistetun dieselin toimittaja. Nesteellä on tuotantolaitoksia Porvoossa, Naantalissa, Rotterdamissa ja Singaporessa. Nesteen liikevaihto vuonna 2015 oli 11,1 miljardia euroa, ja sen palveluksessa työskentelee noin 5 000 henkilöä. Nesteen osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä.

Tunnusluvut 2017 2018e 2019e
Liikevaihto 13 216,6 14 924,0 15 778,8