Etsi

Nokian Renkaat Oyj Sisäpiiritieto 22.10.2019 klo 19.30

Auto- ja rengasmarkkinoiden heikentymisestä johtuen Nokian Renkaat Oyj alentaa aikaisempaa ohjeistustaan vuodelle 2019. Yhtiö arvioi markkinoiden heikkouden jatkuvan, ja Nokian Renkaat jatkaa tuotantokapasiteettinsa sopeuttamista tämän mukaisesti.

Markkinoiden heikkoudesta huolimatta Nokian Renkaat jatkaa strategiansa toteuttamista. Lokakuussa yhtiö saavutti merkittävän vaiheen juhlistaessaan Yhdysvaltojen tehtaan avajaisia Daytonissa, Tennesseessä. Kaupallinen tuotanto Yhdysvalloissa alkaa tammikuussa 2020. Uuden testikeskuksen rakennustyöt Espanjassa sekä Raskaiden Renkaiden tuotantokapasiteetin lisäyshanke etenevät suunnitelmien mukaisesti.

Päivitetty ohjeistus vuodelle 2019:

Vuonna 2019 liikevaihdon vertailukelpoisilla valuutoilla odotetaan olevan noin vuoden 2018 tasolla ja liikevoittoprosentin olevan noin 20 % tasolla. Vuonna 2018 päivitetyn strategian mukaisesti Nokian Renkaat hakee lisäkasvua Venäjällä, Keski-Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Kasvuun liittyvistä investointiohjelmista johtuen liikevoitto vuonna 2019 sisältää merkittäviä ylimääräisiä liiketoiminnan kuluja vuoteen 2018 verrattuna.

Aikaisempi ohjeistus (julkaistu 14.6.2019):

Vuonna 2019 liikevaihdon vertailukelpoisilla valuutoilla odotetaan kasvavan hieman ja liikevoiton laskevan vuodesta 2018. Vuonna 2018 päivitetyn strategian mukaisesti Nokian Renkaat hakee lisäkasvua Venäjällä, Keski-Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Kasvuun liittyvistä investointiohjelmista johtuen liikevoitto vuonna 2019 sisältää merkittäviä ylimääräisiä liiketoiminnan kuluja vuoteen 2018 verrattuna.

Nokian Renkaat Oyj

Päivi Antola
Viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja

Teemu Kangas-Kärki, talous- ja rahoitusjohtaja, puh. 010 401 7750
Päivi Antola, viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja, puh. 010 401 7327

Jakelu: Nasdaq Helsinki, media ja www.nokianrenkaat.fi

Nokian Renkaat keskittyy ainoana rengasvalmistajana maailmassa tuotteisiin ja palveluihin, jotka helpottavat ihmisten turvallista liikkumista pohjoisissa olosuhteissa. Innovatiivisia renkaita henkilö- ja kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin markkinoidaan pääosin alueilla, joissa on lunta, metsää ja vuodenaikojen vaihtelusta johtuvat vaativat ajo-olosuhteet.