Copyright © 2019. Inderes Oy. All rights reserved.

Kysyntä ajasta ja paikasta riippumattomille digipalveluille on koronan myötä lisääntynyt, myös ikäihmisten kohdalla. Nordea on aloittanut järjestämään suosittua senioreiden digineuvontaa nyt myös turvallisesti verkon välityksellä tapahtuvaksi. Suurin osa senioreista kokee pankkiasioinnin helpoksi.

Aiemmin ikäihmisten opastustilaisuuksia on järjestetty yhteistyössä seniorijärjestöjen kanssa muun muassa kirjastoissa, palvelutaloissa ja kauppakeskuksissa. Pandemian pitkittyessä neuvontatilaisuuksien järjestämiselle ryhdyttiin miettimään uudenlaista turvallista tapaa toimia, ja syntyi idea verkossa järjestettävistä Digiwebinaareista. Ensimmäiset verkon avulla järjestettävät tilaisuudet ovatkin saaneet erinomaista palautetta. Tilaisuuksia järjestettiin ensin paikallisesti, mutta maaliskuusta alkaen kuvaan astuivat myös koko maan kattavat tilaisuudet.

"Kysyntä on jatkuvasti kasvanut, kun ylimääräistä fyysistä asiointia halutaan välttää. Opastuksissa tutustutaan mieltä askarruttaviin asioihin, kuten verkkopankin ja mobiilipankin käyttöön sekä harjoitellaan sähköistä tunnistautumista. Pankkipalveluiden ohella keskusteluihin nousee monesti vaikkapa sosiaalinen media ja turvallinen liikkuminen verkossa. Samalla voidaan varmistaa, että asiointi sujuu kaikissa kanavissa turvallisesti ja huolettomasti", kertoo Nordean liiketoimintajohtaja Sari Tempakka.

Rohkaisua ja tukea aloitukseen

Nordea on tehnyt digiopastuksia yhteistyössä muun muassa Digi- ja väestötietoviraston (DVV) kanssa, joka toimii Suomen valtion nimeämänä kansalaisten digitukitahona.

"Yhteistyö on auttanut meitä tavoittamaan seniorit, jotka ovat halunneet oppia arkea helpottavien palveluiden käyttöä. Olemme olleet äärimmäisen ilahtuneita saadusta palautteesta. Meidät yllätti esimerkiksi täysin, että osallistujamäärät digitilaisuuksissa ovat tuplaantuneet fyysisesti paikan päällä järjestettäviin tilaisuuksiin verrattuna", kertoo Nordean yhteiskuntavastuujohtaja Pirjo Kuusela.

Nordea teetti pandemian alkuvaiheessa keväällä 2020 kyselyn, josta selvisi että suomalaiset ikäihmiset pärjäävät pankkiasioinnissa keskimäärin hyvin: Tutkimuksen mukaan lähes 80 prosenttia yli 70-vuotiaista kokee pankkiasioinnin helpoksi. 

"Oli hienoa huomata, että valtaosa suomalaisista ikäihmisistä on kyennyt hoitamaan pankkiasiansa sujuvasti myös poikkeuksellisissa oloissa. Kokemuksemme mukaan suuri osa senioreista omaksuu sähköisten välineiden käytön, kun vain saa rohkaisua ja tukea aloittamiseen", korostaa Tempakka. 
Seuraava digiwebinaari järjestetään torstaina 8.4.2021. Ilmoita itsesi tai läheisesi mukaan nordea.fi/digineuvonta (http://www.nordea.fi/digineuvonta)
Lisätietoja:
Nordean viestintä, p. 09 4245 1006
 

Nordea on yleispankki, joka tarjoaa kattavia palveluja. Vuonna 2019 liiketoiminnan tuotot olivat 8,5 miljardia euroa ja taseen loppusumma oli 554,8 miljardia euroa. Meillä on toimipaikka 20 maassa, muun muassa Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa. Nämä neljä Pohjoismaata ovat kotimarkkina-alueemme, ja yhdessä ne muodostavat maailman kymmenenneksi suurimman talouden.

Nordea on markkina-arvolla mitattuna Euroopan kymmenen suurimman finanssipalveluyrityksen joukossa. Nordea on taloudellisesti vakaa pankki ja yksi harvoista eurooppalaisista pankeista, joilla on AA-luokitus.