Investors House

Lehdistötiedote 4.6.2021 klo 8.30

ONKO INFLAATIO ASUNTOSIJOITTAJAN UNELMA VAI PAINAJAINEN?

- INVESTORS VIEW KESÄKUU 2021

Asuntosijoittamisen pitkän nousun jälkeen Investors Housen johtaja Antti Lahtinen viikolla varoitti: uusien vuokrasopimusten vuokrat ovat laskeneet ja asuntoja on tyhjillään aikaisempaa enemmän.

Tästä lähtökohdasta asuntosijoittaja kohtaa tänä vuonna inflaation, joka on kesäkuun Investors View’n erityisaihe. Onko se asuntosijoittajan kannalta arvoja nostava unelma vai korkojen nousuun johtava painajainen?

Inflaatio vaikutti läpi 2010-luvun ns asset inflaation muodossa. Sijoitusasuntojen arvo kasvoi tuottovaateiden laskun myötä. Asuntokohteita, joita kasvukeskuksissa viime vuosikymmenen alkupuolella ostettiin 5 %:n tuottotasolla, ostetaan nyt 3,5 %:lla. Ilmiö tarkoittaa muiden tekijöiden ollessa vakiona noin 43 %:n arvonmuutosta.

Nyt päätään nostava kuluttajahintaindeksiin perustuva inflaatio vaikuttaa sijoitusasuntoihin vuokrien kautta. Huhtikuussa USA:n inflaatio nousi 4,2 %:iin ja Suomessakin 2 %:iin. Indekseihin sidotut vanhat vuokrat nousevat. Mikäli tuottovaateet ja rahoituskustannukset pysyvät 0-korkojen siivittäminä matalina, asuntojen arvot jatkavat nousuaan. Vuokrasopimusten indeksiehto antaa inflaatiosuojaa. Inflaation kiihtyminen ja 0-korkojen säilyminen voivat muodostaa kysyttyjen asuntojen omistajalle erityisen suotuisan tilanteen.

’’Asuntosijoittajan märkä uni on kiihtyvä inflaatio nollakoroilla maustettuna. Reaalielämässä ilmiötä rajoittaa asuntomarkkinoille syntynyt vajaakäyttö, mikä näkyy myös uusissa vuokrissa.’’, sanoo toimitusjohtaja Petri Roininen.

Inflaatio voi muodostaa myös painajaisen sille, joka ei siedä riskiä nimeltä korkojen nousu tai asuntojen tyhjinä olo.

Loppuvuoden vuokrakysynnän määrittävät pitkälle opiskelijat. Useiden yliopistokaupunkien asuntomarkkinoilta puuttuu tuhansia ’kotipuolessa’ olevaa opiskelijaa. Mikäli oppilaitokset syksyllä käynnistävät opetuksen ja opiskelijat palaavat, vuokramarkkina tasapainottuu nopeasti.

’’Taaksepäin katsoen näemme asset inflaation, tässä hetkessä poikkeuksellisen vuokralaisen markkinan ja tulevaisuudessa vuokramarkkinan vakautumisen. 2020-luku muodostuu paljon edellistä vuosikymmentä vaihtelevammaksi. Inflaatio vaikutuksineen voi yllättää erityisesti ne asuntosijoittajat, jotka ovat tottuneet 2010-luvun ikuiseen nousukauteen’’, Roininen sanoo.

Helsinki 4.6.2021

Investors House Oyj

Lisätiedote         Petri Roininen, puh 040-761 9669

Jakelu               Nasdaq Helsinki, keskeiset tiedotusvälineet, www.investorshouse.fi

Liite                 Investors View, kesäkuu 2021

Liite

Investors House on vuonna 1988 perustettu yhtiö, joka toimii kiinteistö- ja finanssimarkkinan koko arvoketjussa. Kiinteistömarkkinalla yhtiö toimii aina tontin hankinnasta ja rakennuttamisesta kiinteistöjen omistamiseen ja kiinteistövarallisuuden hoitoon. Finanssimarkkinalla yhtiö pyrkii hakemaan pääomakevyttä ja skaalautuvaa kasvua erityisesti uusien kiinteistörahastojen ja erilaisten yhteissijoitusinstrumenttien avulla. Yhtiö on ollut listattuna Nasdaq Helsingin päälistalla vuodesta 1989.