Optomed Oyj        Pörssitiedote         9.4.2021, klo 10.00, Helsinki

Arvopaperimarkkinalain 9 luvun 10 §:ssä tarkoitettu ilmoitus omistusosuuden muutoksesta

Optomed Oyj ("Optomed" tai "Yhtiö") on vastaanottanut arvopaperimarkkinalain (muutoksineen, "AML") 9 luvun 5 §:ssä tarkoitetun ilmoituksen OP-Rahastoyhtiö Oy:ltä ("OP-Rahastoyhtiö"). Ilmoituksen mukaan OP-Rahastoyhtiön osuus Optomedin osakkeiden ja äänten yhteismäärästä on noussut 5,46 prosenttiin Optomedin kaikista rekisteröidyistä osakkeista 8.4.2021.

Yhtiön osakkeiden rekisteröity kokonaismäärä on yhteensä 14 003 144 osaketta. Jokainen osake tuottaa yhden äänen.

OP-Rahastoyhtiön osuus ilmoituksen mukaan:

% osakkeista % osakkeista ja Yhteenlaskettu
ja äänistä %-osuus (A+B)
äänistä (A:n rahoitusvälineiden
yhteismäärä) kautta (B:n
yhteismäärä)
Osuus liputusrajan 5,46 % - 5,46 %
saavuttamisen
tai rikkoutumisen
jälkeen
Edellisessä 4,99 % - 4,99 %
liputusilmoituksessa
ilmoitettu osuus
(jos liputettu)

Tiedot omistus- ja ääniosuudesta liputusrajan saavuttamisen tai rikkoutumisen jälkeen:

A: Osakkeet ja äänet

Osakesarja / Osakkeiden ja äänten lukumäärä Osakkeiden ja äänten %-osuus
osakelajiISIN
-koodi
Suora Välillinen Suora Välillinen
(AML 9:5) (AML 9:6 ja 9:7) (AML 9:5) (AML 9:6 ja 9:7)
FI4000410881 764 744 - 5,46 % -
A YHTEENSÄ 764 744 5,46 %

Ilmoituksen tiedot liputusvelvollisesta

Alla on esitetty liputusvelvollisen koko määräysvaltaketju (ylintä määräysvaltaa käyttävästä luonnollisesta henkilöstä tai oikeushenkilöstä alkaen), jonka kautta osakkeita, äänioikeuksia ja/tai rahoitusvälineitä hallitaan:

Nimi %-osuus %-osuus osakkeista ja Osakkeet, äänet ja
osakkeista ja äänistä rahoitusvälineiden rahoitusvälineet
äänistä kautta yhteensä
OP-Rahastoyhtiö - - -
Oy
OP-Suomi 3,05 % - 3,05 %
Mikroyhtiöt
-sijoitusrahasto

OP-Suomi 2,41 % - 2,41 %
Pienyhtiöt
-sijoitusrahasto

Optomed Oyj

Lisätietoja

Sakari Knuutti, lakiasiainjohtaja, Optomed Oyj, [email protected],+358(0)50 562 4077.

Optomed lyhyesti

Optomed on suomalainen terveysteknologiayhtiö ja yksi johtavista kädessä pidettävien silmänpohjakameroiden kehittäjistä. Optomed yhdistää silmänpohjakamerat ohjelmistoihin ja tekoälyyn tavoitteenaan uudistaa sokeuttavien silmäsairauksien, kuten nopeasti lisääntyvän diabeettisen retinopatian diagnosointiprosessia. Optomed keskittyy liiketoiminnassaan silmäseulontalaitteiden ja ohjelmistoratkaisujen tutkimukseen ja tuotekehitystyöhön Suomessa sekä myyntiin eri kanavien kautta yli 60 maassa. Yhtiöllä on vahva patenttisalkku, joka koostuu 56 kansainvälisestä teknologiapatentista. Vuonna 2019 Optomedin liikevaihto oli 15 miljoonaa euroa ja yhtiö työllisti 108 ammattilaista.

Optomed on suomalainen terveysteknologiayhtiö ja yksi johtavista kädessä pidettävien silmänpohjakameroiden tarjoajista. Optomed yhdistää kädessä pidettävät seulontalaitteet ohjelmistoihin ja tekoälyyn tavoitteenaan uudistaa sokeuttavien silmäsairauksien, kuten nopeasti lisääntyvän diabeettisen retinopatian diagnosointiprosessia. Optomed keskittyy liiketoiminnassaan silmäseulontalaitteiden ja ohjelmistoratkaisujen tutkimukseen ja tuotekehitystyöhön Suomessa sekä myyntiin eri kanavien kautta yli 60 maassa.