Orthex Oyj, Pörssitiedote, 1.12.2021 klo 18.30

Osakkeenomistajien nimitystoimikunnan työjärjestyksen mukaisesti Juuso Kivinen on eronnut nimitystoimikunnasta 1.12.2021, koska hänen edustamansa osakkeenomistaja Sponsor Fund IV Ky, yhtiön entinen pääomistaja, myi loput omistamansa yhtiön osakkeet nopeutetussa tarjousmenettelyssä 17.11.2021 yhtiön listautumisen yhteydessä sovitun luovutusrajoitusajanjakson kuluttua umpeen.

Sponsor Fund IV Ky:n osakemyynnin jälkeen Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen nousi yhtiön neljän suurimman osakkeenomistajan joukkoon ja ilmoitti nimittävänsä edustajansa yhtiön osakkeenomistajien nimitystoimikuntaan.

Neljän suurimman osakkeenomistajan edustajina nimitystoimikunnassa tämän jälkeen ovat:
  • Maarit Toivanen, toimitusjohtaja, hallituksen puheenjohtaja, Conficap Oy
  • Alexander Rosenlew
  • Annika Ekman, osakejohtaja, Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen
  • Mats Söderström, toimitusjohtaja, Thomasset Oy

sekä asiantuntijajäsenenä Sanna Suvanto-Harsaae, hallituksen puheenjohtaja, Orthex Oyj. Nimitystoimikunnan puheenjohtajana toimii Maarit Toivanen.

Orthex Oyj:n osakkeenomistajien nimitystoimikunnan tehtäviin kuuluu:
  • yhtiökokoukselle tehtävän hallituksen jäsenten palkitsemista koskevan ehdotuksen valmistelu ja esittely;
  • yhtiökokoukselle tehtävän hallituksen jäsenten lukumäärää yhtiöjärjestyksen asettamissa rajoissa koskevan ehdotuksen valmistelu ja esittely;
  • yhtiökokoukselle tehtävän hallituskokoonpanoa koskevan ehdotuksen valmistelu ja esittely; ja
  • hallituksen jäsenten seuraajaehdokkaiden etsiminen.

Alexander Rosenlew, toimitusjohtaja, Orthex Oyj
Puh. +358 (0)40 500 3826
Saara Mäkelä, talousjohtaja, Orthex Oyj
Puh. +358 (0)40 0838 782

Orthex lyhyesti

Orthex on yksi Pohjoismaiden johtavista kodin käyttötavaroiden valmistajista. Yhtiön tavoitteena on tuotteillaan tehdä kuluttajien jokapäiväisestä elämästä helpompaa. Orthexin pääkuluttajabrändit ovat säilytystuotteissa SmartStore™, keittiötarvikkeissa GastroMax™ ja kodin sekä kasvienhoidon tuotteissa Orthex™. Vastuullisuudessa Orthex pyrkii olemaan toimialansa edelläkävijä.

Orthexin liikevaihto vuonna 2020 oli 75,9 miljoonaa euroa ja liikevoitto 12,3 miljoonaa euroa. Yhtiöllä on myyntiä yli 40 maassa, ja myyntiorganisaatiot Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Ranskassa ja Yhdistyneessä kuningaskunnassa. Orthexin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalla.

Orthex on vuonna 1956 perustettu Pohjoismaissa toimiva kodin käyttötavarayhtiö. Yhtiö suunnittelee, valmistaa ja myy kodin käyttötavaroita tavoitteenaan tehdä kuluttajien jokapäiväisestä elämästä helpompaa. Orthex tarjoaa laajan valikoiman tuotteita neljässä tuoteryhmässä: Säilytys, Keittiö, Koti ja Piha sekä Kasvien hoito. Orthexin jakelukanavina toimivat pääsääntöisesti eurooppalaiset vähittäiskaupan ketjut, joiden kautta tuotteet löytävät tiensä kuluttajille.