Etsi

Outokumpu Oyj
30.9.2019 klo 14.00

Outokumpu tutkii mahdollisuuksia uuden kuonasulaton rakentamiseksi Tornioon

Outokumpu tutkii mahdollisuuksia uuden kuonasulaton rakentamiseksi Tornion terästehtaan yhteyteen ja aloittaa suunnitteilla olevan laitoksen rakentamiseen tarvittavan ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) päätöksenteon perustaksi. Hankkeen toteutumisen edellytykset, suunnitellun uuden sulaton yksityiskohdat ja tekninen toteutus sekä mahdolliset rahoitusvaihtoehdot täsmentyvät suunnitteluprosessin edetessä.

Suunnitteilla oleva ainutlaatuinen tuotantolaitos valmistaisi ferrokromi-nikkeliseosta pääasiassa Tornion tehtaiden tuotantoprosesseissa syntyvistä kuona- ja muista sivutuotteista. Uusi kuonasulatto mahdollistaisi eri sivutuotevirtojen tehokkaan hyötykäytön, mikä parantaisi Outokummun tuotannon resurssitehokkuutta merkittävästi. Uusi kuonasulatto olisi maailman energiatehokkain ferrokromi-nikkeliseoksen tuottaja, koska Outokummun kehittämän uuden metallurgisen prosessin ansiosta uuden laitoksen energiankulutus olisi noin 30 % pienempi nykyisiin ferrokromin tuotantoprosesseihin verrattuna. Uusi laitos myös vahvistaisi yhtiön kilpailukykyä globaaleilla ferrokromimarkkinoilla.

Varsinainen päätös laitoksen rakentamisesta tehdään aikaisintaan vuonna 2020. YVA- ja ympäristölupaprosessien tulosten lisäksi lopulliseen investointipäätökseen vaikuttavat maailmantalouden ja ruostumattoman teräksen markkinoiden kehitys sekä rahoituksen ja mahdollisten investointitukien saatavuus. Uuden laitoksen arvioitu rakennusaika on noin kaksi vuotta.

Media: Konserniviestintä, puh. (09) 421 3840
Sijoittajat: Aki Vesikallio, sijoittajasuhdepäällikkö, puh. 050 544 8925

Outokumpu Oyj

Outokumpu on ruostumattoman teräksen ykkönen maailmassa. Asemamme perustuu kykyymme räätälöidä ruostumatonta terästä lähes mihin tahansa muotoon ja käyttötarkoitukseen. Ruostumaton teräs on ympäristöä säästävä, kierrätettävä ja luja materiaali, joka on suunniteltu kestämään ikuisesti. Yhteiskunnan perusrakenteiden ja kuuluisien maamerkkien lisäksi asiakkaamme valmistavat ruostumattomasta teräksestä tuotteita kotitalouksien ja teollisuuden käyttöön. Tavoitteenamme on olla vuoteen 2020 mennessä ruostumattoman teräksen johtaja, joka luo alan parhaan arvon olemalla asiakassuuntautunut ja tehokas. Outokummun palveluksessa on 10 000 ammattilaista yli 30 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Helsingissä, ja yhtiön osake on listattu Nasdaq Helsingissä. www.outokumpu.fi

Outokumpu on ruostumattoman teräksen markkinajohtaja maailmassa. Ruostumaton teräs on ihanteellinen materiaali kestäviin ratkaisuihin vaativissa käyttökohteissa aina ruokailu- ja sairaalavälineistä siltoihin ja energialaitoksiin: se on 100-prosenttisen kierrätettävä, korroosionkestävä, hygieeninen ja vahva materiaali, jota ei tarvitse huoltaa. Outokummun palveluksessa on yli 12 000 ammattilaista yli 30 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä.