Rapala VMC Oyj
10.7.2019 klo 17.15

RAPALA VMC OYJ (“RAPALA”) JULKISTAA LISÄTIETOJA 49 PROSENTIN OMISTUKSEN HANKKIMISESTA DQC INTERNATIONAL -YHTIÖSTÄ

Rapala tiedotti 9.7.2019 solmineensa sitovat sopimukset hankkiakseen 49 prosentin omistusosuuden DQC International Corp:n (”13 Fishing”) osakepääomasta. Tällä tiedotteella Rapala julkistaa tiettyjä lisätietoja kokonaiskauppahinnasta sekä DQC International Corp:n historiallisesta tuloskehityksestä ja taloudellisesta asemasta.

Hankinnan kokonaiskauppahinta on 3,1 miljoonaa dollaria käteissuorituksena sekä 225 000 Rapala VMC Oyj:n omia osakkeita, mitkä kaikki maksetaan kaupan toteutumishetkellä. Lisäksi on sovittu myyjille käteissuorituksena maksettavasta ehdollisesta lisäkauppahinnasta, joka perustuu 13 Fishing:n kumulatiiviseen käyttökatteeseen vuosilta 2020-2021. Lisäkauppahinnan määrä riippuu 13 Fishing:n taseesta kaupan toteutumishetkellä sekä yhtiön toteutuneesta käyttökatteesta vuosina 2020-2021. Rapalan arvion mukaan lisäkauppahinta voisi toteutuessaan olla enintään noin 5 miljoonaa dollaria. Lisäksi on sovittu, että Rapala tekee 10 miljoonan dollarin käteispanostuksen 13 Fishing:in lisärahoittamiseksi koostuen osakepääoman korottamisesta sekä lainoista. Rapalan osuus osakepääoman korotuksesta on 1 miljoona dollaria.

Alla oleva taloudellinen informaatio DQC International Corp:sta perustuu tilintarkastamattomaan Yhdysvaltojen US GAAP -kirjanpitotavan mukaisesti laadittuun tilinpäätökseen 31.12.2018 päättyneeltä tilikaudelta Yhdysvaltojen dollareissa.

MUSD 2018
Bruttomyynti 25,1
Liikevaihto 23,5
Raportoitu käyttökate (EBITDA) 0,8
% liikevaihdosta 3,4%
Raportoitu liikevoitto 0,7
% liikevaihdosta 3,0%

MUSD 2018
Pitkäaikaiset varat 1,2
Lyhytaikaiset varat 8,8
Varat yhteensä 10,0
Oma pääoma -2,7
Velat 12,7
Oma pääoma ja velat yhteensä 10,0

Hankinnalla ei ole vaikutusta Rapalan lähiajan näkymiin tai vuoden 2019 ohjeistukseen, joka julkaistiin 15.2.2019.
RAPALA VMC OYJ

Jussi Ristimäki

Lisätietoja antaa:
Jussi Ristimäki, Toimitusjohtaja, p. +358 9 7562 540

Jakelu: Nasdaq Helsinki ja keskeiset tiedotusvälineet

Rapala VMC Oyj (”konserni”) on maailman johtava uistimien, kolmihaarakoukkujen, kalastajan tarvikkeiden ja fileointiveitsien valmistaja ja myyjä. Rapala-konsernilla on myös vahva maailmanlaajuinen markkina-asema muissa urheilukalastuksen tuotekategorioissa ja se on yksi Pohjoismaiden johtavista ulkoilu-, metsästys- ja talviurheilutuotteiden jakelijoista. Konsernin jakeluyhtiöverkosto on alan kattavin. Konsernin päätuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa, Ranskassa, Virossa, Venäjällä, Indonesiassa ja Englannissa. Konsernin brändiportfolioon kuuluu alan johtava brändi, Rapala, ja muita maailmanlaajuisesti tunnettuja brändejä kuten VMC, Sufix, Storm, Blue Fox, Luhr Jensen, Williamson, Dynamite Baits, Mora Ice, StrikeMaster, Marttiini ja Peltonen. Konsernin liikevaihto vuonna 2018 oli 262 miljoonaa euroa ja Rapala-konserni työllistää noin 2 700 henkilöä 42 maassa. Rapala VMC Oyj:n osakkeella on käyty kauppaa Nasdaq Helsingissä vuodesta 1998.

Liite

Rapala VMC Oyj on maailman johtava uistimien, kolmihaarakoukkujen, kalastajan tarvikkeiden ja fileointiveitsien valmistaja ja myyjä. Rapala-konsernilla on myös vahva maailmanlaajuinen markkina-asema muissa urheilukalastuksen tuotekategorioissa ja se on yksi Pohjoismaiden johtavista ulkoilu-, metsästys- ja talviurheilutuotteiden jakelijoista. Konsernin omien jakeluyhtiöiden verkosto 35 maassa on alan kattavin. Konsernin päätuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa, Ranskassa, Virossa, Venäjällä, Indonesiassa ja Englannissa.