STORA ENSO OYJ SIJOITTAJAUUTISET 27.5.2021 klo 10.00

Stora Enso on allekirjoittanut sopimuksen Eilenburgissa Saksassa sijaitsevan Sachsenin tehtaan myynnistä sveitsiläiselle perheyritykselle Model Groupille. Sachsenin tehtaan vuotuinen tuotantokapasiteetti on 310 000 tonnia keräyspaperipohjaista erikoissanomalehtipaperia.

Sopimuksen mukaan Model Group omistaa Sachsenin tehtaan ja vastaa sen toiminnasta, kun kauppa on tehty. Stora Enso jatkaa kuitenkin Sachsenin paperituotteiden myyntiä ja jakelua 18 kuukautta kaupan solmimisesta. Tämän jakson päätyttyä Model Group muuntaa tehtaan aaltopahvitehtaaksi. Kaikki Sachsenin tehtaan 230 työntekijää siirtyvät kaupan myötä Model Groupin palvelukseen.
"Uskomme, että Model Group on hyvä omistaja, joka varmistaa Sachsenin tehtaan pitkän aikavälin kehityksen. Tarjoamme asiakkaillemme laadukkaita Sachsenin tehtaan paperituotteita ainakin vuoden 2022 loppuun saakka", sanoo Stora Enson Paper-divisioonan johtaja Kati ter Horst.
"Sachsenin tehdas sopii loistavasti nykyisen toimintaverkostomme arvoketjuun ja odotamme että pääsemme kehittämään tehdasta edelleen", kertoo hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja Daniel Model.
Kaupan yritysarvo on 35 miljoonaa euroa ja sitä koskevat tavanomaiset hankintahinnan tarkistukset. Kaupalla ei arvioida olevan merkittävää vaikutusta Stora Enson operatiiviseen liiketulokseen tai nettovelkaan. Stora Enso kirjaa kertaluonteisen, noin 32 miljoonan euron kulun vuoden 2021 toisen neljänneksen IFRS-liiketulokseen vertailukelpoisuuteen vaikuttavana eränä. Kauppa on määrä saada päätökseen vuoden 2021 kolmannella neljänneksellä.
Tietoja Model Groupista
Model Holding AG on vuonna 1882 perustettu perheyritys. Model Groupin päätoimipaikka on Weinfeldenissa, Sveitsissä. Yritys valmistaa ja toimittaa innovatiivisia kartongista ja aaltopahvista valmistettuja pakkauksia. Yrityksellä on yhdeksän aaltopahvia valmistavaa tehdasta Euroopassa ja kaksi voimapaperia valmistavaa tehdasta Sveitsissä (Weinfeldenissä ja Niedergösgenissä). Vuonna 2020 yrityksen liikevaihto oli 859 miljoonaa Sveitsin frangia ja työntekijöitä oli 4 225. Lisätietoja osoitteessa www.modelgroup.com (https://www.modelgroup.com/en)

Satu Härkönen
viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet
Sijoittajatiedustelut:
Ulla Paajanen
sijoittajasuhdejohtaja
puh. 040 763 8767

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Konsernin palveluksessa on noin 23 000 henkilöä ja myyntiä yli 50 maahan. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 8,6 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com (http://www.storaenso.com/investors)

STORA ENSO OYJ

Stora Enso on vuonna 1998 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa puuhun ja biomassaan perustuvia ratkaisuja maailmanlaajuisesti monien eri alojen toimijoille ja moniin käyttökohteisiin. Yhtiön ratkaisuja on käytössä monilla aloilla, kuten rakennusalalla, vähittäiskaupassa, elintarvike- ja panimoteollisuudessa, tehdasteollisuudessa, julkaisualalla, lääketeollisuudessa, kosmetiikkateollisuudessa, makeisteollisuudessa, hygieniatuotteissa ja tekstiileissä. Konsernissa työskentelee ihmisiä yli 30 maassa, ja yhtiö on julkisesti noteerattu Helsingin ja Tukholman pörsseissä.