STORA ENSO OYJ SIJOITTAJAUUTINEN 21.7.2021 klo 8.30

Stora Enson biopohjaisia hiilimateriaaleja valmistava koelaitos on aloittanut toimintansa Kotkan Sunilassa. Yhtiö ilmoitti 10 miljoonan euron investoinnista vuonna 2019. Laitoksessa käynnistetään parhaillaan Lignode® by Stora Enso -tuotenimellä markkinoitavan, akkuihin tarkoitetun puupohjaisen hiilen tuotantoa. Biohiilen mahdollisia käyttösovelluksia ovat sähköautot, kulutuselektroniikka ja suuret energianvarastointijärjestelmät.

Maailmanlaajuisten akkumarkkinoiden ennustetaan kymmenkertaistuvan seuraavan kymmenen vuoden aikana, kun akkuvalmistajat etsivät sähköisen liikkumisen ratkaisuihin vastuullisempia materiaaleja. Vastuullisuuden merkityksen kasvu alalla on saanut autojen ja akkujen valmistajat panostamaan vahvasti sähköautojen hiilipäästöjen vähentämiseen.

Nykyisten ladattavien akkujen anodimateriaalina käytetään uusiutumatonta hiiltä. Synteettinen ja uusiutumaton grafiitti on kuitenkin korvattavissa hiilipohjaisilla anodimateriaaleilla, joita voidaan jalostaa puusta erotettavasta ligniinistä.

"Koelaitoksen käynnistämisen myötä Stora Enso on osa arvoketjua, joka toimittaa vastuullisempia anodimateriaaleja akkuihin. Lignode on biopohjainen, kustannuskilpailukykyinen ja suorituskykyinen vaihtoehto perinteiselle grafiitille. Etsimme nyt strategisia kumppanuuksia vauhdittamaan tuotannon laajentamista ja kaupallistamista Euroopassa, jotta voisimme vastata nopeasti kasvavien anodimateriaalimarkkinoiden tarpeisiin", sanoo Stora Enson Biomaterials-divisioonan johtaja Markus Mannström.

Biopohjaisten hiilimateriaalien koelaitos sijaitsee Stora Enson Sunilan-tehtaalla, joka on tuottanut ligniiniä teollisesti vuodesta 2015 lähtien. Biojalostamon vuotuinen ligniinintuotantokapasiteetti on 50 000 tonnia, mikä tekee Stora Ensosta maailman suurimman erikoiskuivan ligniinin tuottajan.

Satu Härkönen
viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet
puh. 040 832 7458
Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Stora Ensolla on noin 23 000 työntekijää ja myyntiä yli 50 eri maassa. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 8,6 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

STORA ENSO OYJ

Stora Enso on vuonna 1998 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa puuhun ja biomassaan perustuvia ratkaisuja maailmanlaajuisesti monien eri alojen toimijoille ja moniin käyttökohteisiin. Yhtiön ratkaisuja on käytössä monilla aloilla, kuten rakennusalalla, vähittäiskaupassa, elintarvike- ja panimoteollisuudessa, tehdasteollisuudessa, julkaisualalla, lääketeollisuudessa, kosmetiikkateollisuudessa, makeisteollisuudessa, hygieniatuotteissa ja tekstiileissä. Konsernissa työskentelee ihmisiä yli 30 maassa, ja yhtiö on julkisesti noteerattu Helsingin ja Tukholman pörsseissä.