Finnair Oyj Pörssitiedote 16.9.2019 klo 9.30

Finnairin Chief Digital Officer Katri Harra-Salonen jättää Finnairin ja hänen seuraajakseen chief digital officeriksi (CDO) ja Finnairin johtoryhmän jäseneksi on nimitetty TkT, KTM Tomi Pienimäki (46).

Katri Harra-Salonen lopettaa tehtävässään ja Finnairin johtoryhmässä 30.9.2019. Tomi Pienimäki aloittaa uudessa tehtävässään 1.10.2019. Pienimäki toimii tällä hetkellä hallituksen jäsenenä Aallon Groupissa. Aikaisemmin hän on toiminut muun muassa Vincitin ja Jollan toimitusjohtajana sekä Itellan ja Hackmannin chief information officerina.

"Katri Harra-Salosen johdolla Finnair on viime vuosien aikana ottanut hienon digiloikan ja yhtiö on nyt yksi Suomen halutuimpia työnantajia teknologia-ammattilaisten joukossa. Olemme toteuttaneet sen transformatiivisen digistrategian, jonka Finnair laati kolmisen vuotta sitten. Olemme rakentaneet vahvan ja osaavan digitiimin. Hyödynnämme tekoälyä ja mobiilipalveluita kautta organisaation aivan uudella tavalla ja Katrin johdolla olemme lanseeranneet asiakkaillemme uusia innovatiivisia palveluita", sanoo Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner. "Tästä työstä me finnairilaiset lausumme hänelle lämpimät kiitokset ja toivotamme hänelle mitä parhainta menestystä myös tulevaisuudessa."

"Samalla toivotan Tomi Pienimäen tervetulleeksi Finnair-tiimiin", jatkaa Manner. "Tomin vahva osaaminen digiorganisaatioiden johtajana ja uusien liiketoimintojen kehittäjänä täydentää tiimimme osaamista, kun mietimme, miten edelleen kehitämme innovatiivisia ratkaisuja niin asiakaskokemuksen parantamiseksi kuin oman henkilöstömme työn helpottamiseksi."

"Finnair-vuoteni ovat olleet huikea kokemus. On ollut upeaa rakentaa uutta kasvua teknologian keinoin yhdessä kaikkien finnairilaisten kanssa. Näiden vuosien aikana teknologiasta on tullut luonteva osa niin strategiaamme kuin arkeammekin. Olemme saaneet paljon aikaan ja siitä kiitos kuuluu koko tiimillemme", korostaa Katri Harra-Salonen. "On kuitenkin luonteva hetki vaihtaa kapulaa. Keskityn nyt hallitustöihin, hengähdän hetken ja katson sitten, mihin haasteeseen seuraavaksi tartun."

"On hienoa päästä yhdessä Finnair-tiimin kanssa miettimään, miten voimme viedä digikeinoin yhtiön ikonista brändiä eteenpäin ja rakentaa edelleen sitä teknologista selkärankaa, joka mahdollistaa monet lentoyhtiön päivittäisen toiminnan kannalta keskeiset toiminnot ja jonka avulla kehitämme edelleen digitaalista asiakaspalvelutarjontaamme", sanoo Tomi Pienimäki. "Odotan jo innolla, että pääsemme yhdessä tiimin kanssa kehittämään Finnairin seuraavan strategisen vaiheen teknologiaratkaisuja."

Finnair on maailman pisimpään toimineita lentoyhtiöitä. Finnairin reittiverkosto yhdistää Aasian, Pohjois-Amerikan ja Euroopan pohjoiset alueet Helsinki-Vantaan kotikentän kautta. Sen toiminta perustuu laatuun, luotettavuuteen ja turvallisuuteen sekä pohjoismaisesta puhtaasta luonnosta inspiraationsa saaneeseen muotoiluun. Helsingin maantieteellinen sijainti antaa Finnairille selvän kilpailuedun, sillä nopeimmat yhteydet useiden Euroopan kohteiden ja Aasian mega-kaupunkien välillä kulkevat Helsingin kautta.