Suomalaisten yksityissijoittajien osakekauppa jatkui maaliskuussa vilkkaana. Kuukauden aikana Nordnetin suomalaisasiakkaat kasvattivat osakepainoaan yhteensä 76 miljoonalla eurolla. Arvo-osuustileille osakkeita netto-ostettiin 32 miljoonalla ja osakesäästötileille 44 miljoonalla eurolla.

Koko Helsingin pörssin euromääräinen vaihto laski vuodentakaisesta maaliskuusta 23,7 prosenttia. Kaupankäynti kuitenkin vauhdittui helmikuun euromääräisestä aktiviteetista 1,8 prosenttia. Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppojen kappalemäärät putosivat 36,1 prosenttia. Pörssin kappalemääräinen kaupankäynti kuitenkin kasvoi edelliskuuhun nähden 4,6 prosenttia. Viime vuoden maaliskuu edustaa vertailukautena poikkeuksellista kuukautta koronakriisin kärjistymisen ajankohtana.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Danske Bank, Nordea ja Pohjola) kautta kauppoja toteutettiin euromääräisesti 31,8 prosenttia viime vuoden maaliskuuta vähemmän. Laskua nähtiin helmikuusta 7,4 prosenttia Nordnetin ollessa maaliskuussa suurin välittäjä 11,4 prosentin osuudellaan kauppojen kappalemäärästä.

Osinko-osakkeiden tankkaaminen jatkuu
  • Arvo-osuustilit ja osakesäästötilit yhteenlaskien Nordnetin suomalaisasiakkaat netto-ostivat kotimaisia osakkeita maaliskuussa 76 miljoonalla eurolla. Kotimaisten ostojen kohdistuminen osinko-osakkeisiin jatkui helmikuun tapaan. Maaliskuussa suurta yleisöä kiinnostivat osinkokohteina erityisesti UPM-Kymmene, Sampo, Orion ja Aktia. Kuukauden ostosuosikiksi molemmilla tilimalleilla nousi yllätysnimi Citycon, johon myös liittyy osingon ja pääoman palautusten tuottoteema, sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.
Uudet pörssilistautujat kiinnostivat laajasti
  • Yksityissijoittajat toivottivat uudet pörssitulokkaat lämpimästi tervetulleiksi Helsingin pörssiin. Maaliskuussa pörssilistautuneet Orthex, Sitowise ja Nightingale Health nousivat kuukauden kymmenen netto-ostetuimman kotimaisen osakkeen kärkeen niin arvo-osuustileillä kuin osakesäästötileilläkin. Tämä osoittaa yksityissijoittajien etsivän hajautusmahdollisuuksia eri teemoihin ja erilaisissa elinkaarivaiheissa olevien yhtiöiden kasvutarinoihin, kertoo Tuppurainen.
KV-kaupankäynnin aktiviteetti lähestyy kotimaisten osakkeiden aktiviteettia
  • Nordnetin suomalaisasiakkaiden kansainvälisen kaupankäynnin aktiviteetti on ollut alkuvuonna vuodentakaiseen nähden kaksinkertaista. Maaliskuussa suomalaisasiakkaat netto-ostivat arvo-osuustileilleen enemmän ulkomaisia kuin kotimaisia osakkeita. Kaikkiaan suomalaisasiakkaat lisäsivät ulkomaisten osakkeiden omistustaan nettomääräisesti kuukaudessa lähes 50 miljoonalla eurolla. Aktiivisinta kaupankäynti oli helmikuun tavoin GameStopilla ja Teslalla, joille ei löytynyt voittajaa kauppamäärillä mitattuna. Siitä huolimatta kumpikaan ei noussut netto-ostetuimpien kärkeen, vaan maaliskuun ykköseksi päätyi Teslaa haastava Volkswagen, sanoo Tuppurainen.
Osakesäästötilien varat ylittivät Nordnetissä miljardi euroa
  • Ensimmäinen vuosineljännes oli kansankapitalismin voittokulkua. Nordnetissä suomalaisasiakkaat avasivat kolmen kuukauden aikana yli 31 000 uutta osakesäästötiliä kokonaistilimäärän yltäessä jo 144 000 tiliin. Yhdistettynä osakeostojen jatkumiseen asiakasvarat osakesäästötileillä ylittivät maaliskuun lopussa miljardi euroa. Luvussa on yhteenlaskettu osakesäästötilien koti- ja ulkomaiset osakeomistukset ja rahavarat. Maaliskuussa tilinavausten tahti alkoi rauhoittua, mutta uskon merkittävän positiivisen trendin jatkuvan, sillä poliittinen keskustelu osakesäästötilin jatkokehittämiseksi pitää kiinnostusta yllä, arvioi Tuppurainen.

Lisätietoja antaa: Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 50 380 3877, [email protected]

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, Danske Bank, Nordea ja Pohjola)

Maaliskuu Maaliskuu Muutos Helmikuu Muutos ed.
2021 2020 ed. 2021
Välittäjä Vaihto % Vaihto vuoteen Vaihto (EUR) kuukauteen
(EUR) (EUR)
Nordnet 1 759 106 5,59 2 560 581      1 865 029      -5,7 %
921 790 -31,3 % 357
Danske 683 761 2,17 793 903      883 452 261    -22,6 %
Bank 669 517 -13,9 %
Nordea 1 581 381 5,03 2 468 614      5 385 474    -70,6 %
528 769 -35,9 % 658
Pohjola 604 016   1,92 963 546      650 081 781      -7,1 %
134 393 -37,3 %

Yhteensä 4 628 266 14,71 6 786 646      8 784 038    -47,3 %
252 469 -31,8 % 057
OMXH 31 451 986 100 41 230 156      30 885 746     +1,8 %
Vaihto 648 282 -23,7 % 568
(yhteensä)

Maaliskuu    Maalisku   Muutos Helmikuu Muutos ed.
2021 ed. 2021
u 2020
Välittäjä Kaupat % Kaupat vuoteen Kaupat (kpl) kuukauteen
(kpl) (kpl)