Ahlstrom-Munksjö järjesti eilen Helsingissä pääomamarkkinapäivän (CMD), jossa yhtiö antoi päivityksen strategisesta suunnastaan, älykkäistä kuitusovelluksista sekä taloustilanteestaan. Emme tee päivän jälkeen muutoksia Ahlstrom-Munksjön 14,50 euron tavoitehintaamme tai lisää-suositukseemme. Päähuomiomme esityksistä olivat seuraavat:
Strategiaa ei viilattu CMD:n yhteydessä, toteutus etenee vauhdilla
Ahlstrom-Munksjö ei säätänyt strategiaansa CMD:n yhteydessä. Mielestämme strategia ohjaa yhtiötä oikeaan suuntaan ja myös strategian toteutus on edennyt vauhdilla. Tarkemmat kommenttimme yhtiön strategiasta on luettavissa syyskuussa julkaistusta Ahlstrom-Munksjön laajasta raportissamme.
Decorin uudelleenjärjestelystä ei tullut merkittävää uutta tietoa, mutta kommenttien perusteella prosessi etenee
Lyhyellä tähtäimellä Ahlstrom-Munksjön merkittävin strateginen hanke on mielestämme Decorin strateginen tarkastelu (olemme kommentoineet tarkastelun yksityiskohtia tarkemmin täällä). Ahlstrom-Munksjöllä ei ollut olennaista uutta kerrottavaa tilanteesta, joskin kommenttien perusteella neuvottelut kiinalaisten decor-pelureiden kanssa vaikuttavat edenneen ja seuraavassa vaiheessa keskusteluihin mukaan tulevat pääomasijoittajat. Mahdollisen järjestelyn muoto on vielä avoin, mutta lähtökohtaisesti arvioimme Ahlstrom-Munksjön pyrkivän säilyttämään muodostettavassa kokonaisuudessa vähintään merkittävän vähemmistöosuuden. Kaavailtu järjestely voisi mielestämme taklata Decorin liiketoimintadynamiikan muutosten luomia haasteita, joita olemme avanneet laajassa raportissamme. Arviomme mukaan Ahlstrom-Munksjön neuvotteluasema ei ole optimaalinen kiinalaisyhtiöiden eikä pääomasijoittajien suuntaan Decorin vaisun tuloskunnon takia (Q3’19 LTM oik. EBITDA-% 7,6 %). Mielestämme Ahlstrom-Munksjön omistajille arvoa luovan järjestelyn löytäminen on silti mahdollista, jos yhtiö onnistuu myymään potentiaalisille kumppaneilleen Decorin teknistä osaamista ja innovaatiokykyä tuloskunnon sijaan. Tämä kokonaiskuva huomioiden suhtaudumme Decorin strategiseen tarkasteluun varovaisen positiivisesti, vaikka järjestelyn toteutumisesta tai ehdoista ei olekaan varmuutta.
Älykkäillä kuitusovelluksilla haetaan erityyppisiä hyötyjä
Ahlstrom-Munksjö esitteli CMD:llä useita älykkäitä kuitusovelluksia, jotka korvaavat uusiutumattomia materiaaleja, parantavat tuoteominaisuuksia, tehostavat resurssien käyttöä ja parantavat tuoteturvallisuutta. Tuotekehitys ja uudet tuotteet ovat keskeinen osa yhtiön strategiaa ja Ahlstrom-Munksjön tavoitteena on kasvattaa alle 3 vuotta sitten lanseerattujen tuotteiden osuus vuoteen 2025 mennessä 15 %:iin (2018: 11 %). Uusien tuotteiden marginaalit ovat keskimäärin vanhoja paremmat, joten tavoitteen saavuttaminen tukisi myös yhtiön kannattavuutta. Kuitumateriaaleja tukevat trendit huomioiden pidämme tavoitetta yhtiölle realistisena, mutta uusien tuotteiden kaupallistamisvaihetta Ahlstrom-Munksjön pitäisi pystyä vielä jossain määrin nopeuttamaan.
Taloudelliset tavoitteet pysyivät odotetusti ennallaan
Ahlstrom-Munksjö ei muuttanut taloudellisia tavoitteitaan CMD:n yhteydessä vaan yhtiö tavoittelee yhä yli 14 %:n oikaistua käyttökatemarginaalia yli syklin sekä alle 100 %:n nettovelkaantumisastetta. Tämä oli täysin odotettua, sillä yhtiö on vielä melko kaukana kannattavuustavoitteestaan (Q3’19 LTM: oik. EBITDA % 10,6 %) ja velkaantuminen on tavoitehaarukan katon lähistöllä (Q3’19: nettovelkaantumisaste 84 %). Polarisaatio yhtiön 14 liiketoiminta-alueen välillä on kuitenkin merkittävää, sillä kuluvan vuoden 9 ensimmäisen kuukauden aikana 7 liiketoiminta-aluetta ylitti konsernin tavoitteen ja 7 alitti. Vertailujaksoon nähden 8 liiketoiminta-aluetta on parantanut kannattavuuttaan ja kuuden marginaali on heikentynyt. Pidämme tavoitetasoa yhtiölle sinänsä realistisena ja Ahlstrom-Munksjön pääverrokki Neenah Paper on myös kestävästi yltänyt 15 %:n EBITDA-marginaaliin. Arviomme mukaan tavoitteen saavuttaminen vaatii yhtiöltä 1) vuoden 2018 yritysjärjestelyiden kulusynergioiden ulosmittaamista 2) käynnissä olevan orgaanisen investointiohjelman hyötyjen realisoitumista 3) vuoden 2020 kannattavuuden parannus- ja turvaamisohjelman läpivientiä 4) uusien tuotteiden osuuden nousua kohti tavoitetta ja/tai 5) kysyntäkuvan elpymistä kuluvan vuoden heikohkosta tasosta. Arviomme mukaan kannattavuustavoitteen alarajan saavuttaminen vie parhaimmillaankin yhtiöltä 2-4 vuotta aikaa, mutta odotamme yhtiön saavan tuloksen kurssin oikeaan suuntaan Q4:sta alkaen. Positiivinen näkemyksemme yhtiöstä nojaa etenkin lyhyen sekä keskipitkän tähtäimen tulospotentiaalin realisoitumiseen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille