Toistamme Alma Median lisää-suosituksen ja nostamme tavoitehinnan 7,0 euroon (aik. 6,70 euroa). Yhtiön tuloskasvu oli Q2:lla odotetun vahvaa, kun kustannustehokkuus parani ja kannattavampien digiliiketoimintojen osuus liiketoiminnasta kasvoi. Alman digituottojen kasvu on hidastunut taloussyklin kypsyessä ja painetun median rakenteellinen lasku jatkuu, mutta näemme yhtiöllä tehokkuuden kasvun ja liiketoimintamixin parantumisen kautta edellytykset selvään tuloskasvuun lähivuosina. Lisäksi yhtiön käytännössä nettovelaton tase ja vahva kassavirta mahdollistavat kasvua kiihdyttävät yritysostot ja vahvistuvan osinkovirran, ja osakkeen arvostustaso on maltillinen.
Kustannustehokkuuden ja liiketoimintamixin parantuminen johtivat odotetun vahvaan tuloskasvuun Q2:lla
Alma Median liikevaihto oli Q2:lla divestointien ja printtimedian tuottojen laskun myötä ennakoidusti edelleen lievässä laskussa (-1 %). Digiliiketoimintojen tuotot kasvoivat odotetusti vain noin 5 % vertailukaudesta (enn. +4 %), kun yli 50 % digituotoista muodostavan Marketsin kasvu oli jälleen vaisuhkoa päämarkkinoiden talouskasvun hidastuessa. Printtimedian tuotot laskivat 5 % (enn. -6 %), mihin vaikutti erityisesti printtimainosmarkkinan voimakkaana jatkunut supistuminen. Oikaistu liikevoitto nousi noin 16 % 14,9 MEUR:oon, ylittäen lievästi ennusteemme. Segmenttitasolla kovimmasta tulosparannuksesta vastasi odotetusti Consumer (oik. EBIT +59 % v/v), joka hyötyy vuonna 2018 toteutetuista tehostustoimista ja liiketoimintaportfolion muutoksista sekä vahvasti kasvaneesta digimainonnasta. Positiivisin yllätys oli kuitenkin Marketsin onnistuneesta kulujen hallinnasta johtunut kannattavuusparannus (EBIT-% 38,2 % ja +2,7 %-yks. v/v), kun odotimme segmentin kannattavuuden jäävän kasvun hidastuessa vertailukauden tasolle. Muut tuloslaskelman rivit (Talent, konsernikulut, kertaerät ja rahoituskulut) olivat kuitenkin veroja lukuun ottamatta ennustettamme heikompia, joten Q2:n nettotulos kasvoi ennusteidemme mukaisesti 0,12 euroon osakkeelta (Q2’18 oik. EPS 0,10 euroa).
Vuoden 2019 odotukset ennallaan, jakelutoiminnan ulkoistuksesta vahvaa nostetta lähivuosien tulokseen
Q2-raportin yhteydessä ei tullut odotetusti muutoksia positiivista operatiivista tuloskehitystä ennakoivaan ohjeistukseen ja myös markkinanäkymät ovat pitkälti ennallaan. Marketsin päämarkkinoiden kasvuodotukset ovat odotetusti vaimentuneet, mutta ennustamme segmentin tuloksen kuitenkin säilyvän lähivuodetkin kasvussa lievän markkinakasvun ja kulujoustojen avulla. Medialiiketoiminnoissa kasvunäkymät ovat yhä kokonaisuutena vaisut, sillä vasta noin 30 % median liikevaihdosta muodostavien digituottojen vahva kasvu ei riitä lähivuosina arviomme mukaan kompensoimaan painetun median tuottojen voimakasta rakenteellista laskua. Odotamme mediasegmenttien kannattavuuden kuitenkin parantuvan lähivuosina selvästi, kun digiliiketoiminnan osuus kasvaa ja jakeluliiketoiminnan ulkoistussopimus parantaa merkittävästi kustannusrakennetta sekä synnyttää merkittävän myyntivoiton. Teimme vuoden 2019 ennusteisiimme Q2:n perusteella vain pieniä muutoksia ja ennustamme tälle vuodelle noin 13 %:n tuloskasvua. Vuosien 2020-2021 oikaistut tulosennusteemme nousivat sen sijaan 6-7 % ja lisäksi vuoden 2020 tulosta nostaa 8 MEUR:n myyntivoitto. Ennustamme vuosille 2020-2021 nyt keskimäärin noin 6 %:n oikaistua tuloskasvua (aik. 3 %).
Osake tarjoaa hyvän tuotto-odotuksen syklisten riskien vastapainoksi
Ennusteillamme Alman vuoden 2019 P/E-kerroin on noin 12x ja vastaava EV/EBIT 11x tasolla. Kertoimet ovat positiiviseen tuloskasvunäkymään ja vahvaan osinkotuottoon (n. 6 %) nähden matalat ja näemmekin niissä nousuvaraa kasvanut syklinen epävarmuus huomioiden. Positiiviselle näkemykselle antaa tukea edelleen myös selvästi nykykurssia korkeampaa arvostusta indikoivat osien summa -laskelma ja kassavirta-analyysi.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut18.07.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 354,7 | 346,1 | 345,2 |
kasvu-% | −3,43 % | −2,43 % | −0,25 % |
EBIT (oik.) | 57,3 | 61,8 | 66,0 |
EBIT-% (oik.) | 16,15 % | 17,85 % | 19,12 % |
EPS (oik.) | 0,46 | 0,52 | 0,55 |
Osinko | 0,35 | 0,38 | 0,42 |
Osinko % | 6,32 % | 4,00 % | 4,42 % |
P/E (oik.) | 11,98 | 18,23 | 17,24 |
EV/EBITDA | 8,16 | 10,03 | 8,37 |