Alma Median perjantaina julkaisema Q1-raportti oli erinomainen, minkä taustalla oli etenkin rekrytointiliiketoiminnan ripeä kasvu. Kasvu valui myös tehokkaasti tulokseen, mikä heijastelee liiketoiminnan korkeita katteita. Etenkin erinomaiset Q1-luvut nostivat kuluvan vuoden ennusteitamme, kun taas lähivuosien ennusteisiimme emme tehneet suuria muutoksia. Osakkeen laskenut arvostus yhdessä kohtuullisen osinkotuoton kanssa nostavat tuotto-odotuksen hyvälle tasolle. Tätä heijastellen nostamme suosituksemme lisää-tasolle (aik. vähennä) ja toistamme 11,0 euron tavoitehintamme. Toimitusjohtajan Q1-haastattelu on katsottavissa täällä.
Kannattavaa kasvua ja vuolasta kassavirtaa
Alma Median Q1:n liikevaihdon 31 %:n kasvu ylitti meidän ja konsensuksen ennusteet. Segmenttitasolla Career ylitti ennusteemme rekrytointipalveluiden erittäin vahvan kysynnän jatkumisen seurauksena, kun taas Talentin liikevaihto vastasi hyvin odotuksiamme. Myös Consumerin kasvu ylitti hieman ennusteemme vahvana jatkunutta digitaalisen mainonnan kehitystä heijastellen. Oikaistua liikevoittoa Alma teki Q1:lla 19,6 MEUR ylittäen ennusteemme selvästi. Suhteellisesti kannattavuus nousi vertailukaudesta 25,7 %:iin (Q1’21: 19,1 %). Tulosennusteidemme ylityksestä vastasi valtaosin Career, jonka odotuksia paremman kehityksen taustalla oli liikevaihdon odotuksiamme voimakkaampi kasvu korkean kannattavuuden markkinapaikkaliiketoiminnassa. Operatiivinen tulosylitys veti osakekohtaisen tuloksen ennusteidemme mukaiselle 0,19 euron tasolle huolimatta siitä, että ennusteisiimme sisältynyt positiivinen kertaerä ajoittuu Q2:lle.
Q1-luvuista nostetta kuluvan vuoden ennusteille
Alma Media toisti vuoden 2022 ohjeistuksen, jonka mukaan sen liikevaihto (2021: 275 MEUR) sekä oikaistu liikevoitto (61,1 MEUR) kasvavat vuoden 2021 tasosta. Markkinakommenttien mukaan yhtiön kysyntäkuva ei ole olennaisesti muuttunut Ukrainan sodasta ja talousnäkymän ympärille kohonneesta epävarmuudesta huolimatta. Rekrytointiliiketoiminnan hyvää laskutuksen kehitystä heijastellen lyhyen tähtäimen näkymä onkin edelleen varsin suotuisa, vaikkakin mainonnan ja muiden markkinapaikkaliiketoimintojen kasvu hidastuukin. Talouskasvuun liittyvän epävarmuuden ansiosta kysyntäkuvan riskit kallistuvat mielestämme alaspäin ja siten emme ole tehneet hidastuvaa kasvua odottaneisiin ennusteisiimme merkittäviä muutoksia. Tätä heijastellen kuluvan vuoden oikaistun liiketuloksen tuloksen ennusteen 9 %:n nousua veti suuremmalta osin Q1-luvut. Lähivuosille teimme pieniä ennusteiden nostoja, mitä mukaillen vuosien 2023-2024 tulosennusteet nousivat 5 %.
Arvostuksessa nousuvaraa, osingosta tukea tuotto-odotukselle
Ennusteidemme mukaiset vuosien 2022-2023 P/E-kertoimet ovat 14x ja EV/EBIT-kertoimet ovat 13x sekä 12x. Arvostuskertoimet ovat mielestämme absoluuttisesti varsin kohtuulliset ja ne ovat myös melko selvästi alle yhtiön historiallisten arvostuskertoimien tason. Viimeaikainen korkojen ripeä nousu huomioiden emme pidä viime vuosien toteutuneisiin arvostustasoihin nojautumista perusteltuna, mutta tästä huolimatta osakkeen arvostuskertoimissa on mielestämme nousuvaraa nykytasolta. Tämä yhdessä hyvälle lähes 4 %:n tasolle nousevan osinkotuoton kanssa nostaa tuotto-odotuksen mielestämme houkuttelevaksi. Näkemystämme arvostuksen nousuvarasta tukevat myös haarukoimamme osien summa -laskelman sekä pitkän tähtäimen arvonluontia painottavan kassavirtamallimme indikoimat arvot (11,6-12,90 euroa/osake).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut22.04.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 275,4 | 303,4 | 305,5 |
kasvu-% | 19,64 % | 10,16 % | 0,68 % |
EBIT (oik.) | 61,1 | 74,3 | 72,8 |
EBIT-% (oik.) | 22,17 % | 24,50 % | 23,83 % |
EPS (oik.) | 0,58 | 0,68 | 0,68 |
Osinko | 0,35 | 0,38 | 0,40 |
P/E (oik.) | 18,60 | 14,50 | 14,59 |
EV/EBITDA | 14,41 | 10,45 | 10,31 |