Alma Media laaja raportti: Digitaalisen murroksen loppusuoralla
Nostamme Alma Median suosituksen lisää-tasolle (aik. vähennä) ja tavoitehintamme 8,0 euroon (aik. 6,5 euroa). Alma Media on kulkenut viime vuosina läpi tuntuvan murroksen liiketoiminnan painopisteen siirryttyä korkean kannattavuuden digitaalisiin liiketoimintoihin. Ripeiden sopeutustoimien, vahvan kassavirran sekä taseaseman ansiosta odotamme yhtiön selviävän koronapandemian aiheuttamasta toimintaympäristön rajusta muutoksesta suhteellisesti vahvempana. Lähivuosien vahva tuloskasvu ja osinko muodostavat houkuttelevan tuotto-odotuksen arvostuskertoimien laskuvarasta huolimatta. Lisäksi, osakkeen houkuttelevuutta lisää yritysjärjestelyoptio sekä Markets-liiketoiminnan pitkän aikavälin arvonluontipotentiaali. Yhtiöstä julkaisemamme laaja raportti on luettavissa täällä.
Digitaaliset liiketoiminnot arvonmuodostuksen pääajuri
Alma Median normalisoidusta liikevaihtotasosta noin 70 % % ja tuloksesta yli 85 % muodostuu kasvavista ja hyvin kannattavista digitaalisista liiketoiminnoista, joiden ytimen muodostaa digitaalisia rekrytointipalveluita ja markkinapaikkoja kehittävä Alma Markets. Vastaavasti pääasiassa Suomeen keskittyneen painetun median liikevaihto jatkaa selvää laskua, mutta mediatoimintojen kannattavuus ja kassavirrat ovat tästä huolimatta vakaita. Alman digitaalisten liiketoimintojen vahva kasvu (CAGR 2008-2019 +15 %) on syntynyt historiallisesti pääasiassa rekry- ja digimainonnasta, mikä on nostanut yhtiön suhdanneherkkien tuottojen osuuden noin 60 %:iin. Alman tuotot ovat kuitenkin hajautuneet laajasti useille markkinoille ja liiketoimintamalleihin, yhtiöllä on vahva markkina-asema ydintoiminnoissaan, hyvä kannattavuus ja joustava kustannusrakenne, sekä vahva kassavirta ja tase, minkä takia arvioimme sen tulevan suhteellisesti vahvempana läpi koronapandemian aiheuttamasta toimintaympäristön myllerryksestä.
Korona iskee lujaa Marketsin tuottoihin, mutta odotamme tuloskasvuun voimakasta elpymistä lähivuosina
Korona iskee voimakkaimmin Markets-segmenttiin, jonka rekrytointipalveluiden sekä asumiseen ja autoiluun liittyvien markkinapaikkojen liikevaihto laskee voimakkaasti lyhyellä tähtäimellä. Medialiiketoiminnoissa korona iskee erityisesti mainonnan myyntiin, joka muodostaa noin 40 % niiden liikevaihdosta. Suurimmillaan koronan vaikutusten odotetaan iskevän Q2-Q3’20:n aikana, mutta vuoden 2021 aikana odotamme tuloksen voimakasta elpymistä. Liikevaihtotasolla yhtiön kasvu jää ennusteissamme medialiiketoimintojen rakenteellisesta muutoksesta johtuen vaisulle tasolle (2021-2023 3-5 %), mutta tuloksen orgaaninen kasvu on erittäin kannattavien digitaalisten liiketoimintojen suuremman painoarvon ansiosta 15 % vuositasolla (vuosina 2021-2023). Liiketoimintojen vahvan kassavirtaprofiilin ja vahvan taseen ansiosta odotamme yhtiön jatkavan avokätistä voitonjakoa lähivuosina.
Vahva tulostuotto ja pitkän aikavälin arvonluontikyky houkuttelevat
Koronakriisin väistyessä taka-alalle ja markkinoiden riskinkantokyvyn palautuessa siirrämme katseet takaisin Alma Median vahvaan tuloskasvunäkymään, vahvistuneeseen arvonluontipotentiaaliin, yritysjärjestelyoptioon sekä hyvään osinkotuottoon. Näkemyksemme mukaan näistä muodostuva lähivuosien kokonaistuotto-odotus nousee houkuttelevalle tasolle (10-15 % p.a.). Lisäksi osakkeen houkuttelevuutta lisää 8-9,2 euron käypää arvoa indikoivat kassavirtamalli ja osien summa -laskelma. Riskeinä näkemyksellemme näemme koronakriisin toisen aallon, joka toteutuessaan heikentäisi tuloksen elpymisnäkymää sekä mahdollinen yleinen arvostustasojen lasku.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut11.06.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 250,2 | 218,1 | 228,4 |
kasvu-% | −29,46 % | −12,81 % | 4,70 % |
EBIT (oik.) | 49,4 | 36,3 | 45,8 |
EBIT-% (oik.) | 19,74 % | 16,64 % | 20,04 % |
EPS (oik.) | 0,37 | 0,30 | 0,39 |
Osinko | 0,40 | 0,40 | 0,42 |
Osinko % | 5,03 % | 4,04 % | 4,24 % |
P/E (oik.) | 21,33 | 32,55 | 25,25 |
EV/EBITDA | 10,32 | 15,63 | 13,78 |