Toistamme Alma Median lisää-suosituksen, mutta laskemme tavoitehinnan lievää ennustelaskua heijastellen 6,7 euroon (aik. 7,0). Alman tuloskehitys on ollut viime vuodet vahvan nousujohteista digitaalisten liiketoimintojen kannattavan kasvun, onnistuneiden yritysjärjestelyiden, ja tehostustoimien ajamana, mutta näemme yhtiöllä edessä vaimeamman tuloskasvun vaiheen taloussyklin heikentyessä. Painetun median rakenteellinen lasku vaimentaa edelleen Alma Median liikevaihdon kasvua, mutta sen rooli tuloskasvun tai arvonmuodostuksen kannalta ei ole enää kriittinen, sillä ¾-osaa yhtiön tuloksesta ja valtaosa arvosta syntyy digitaalisista liiketoiminnoista. Lievän tuloskasvun ja vahvan osinkovirran, sekä kohtuullisten arvostuskertoimien valossa näemme osakkeessa edelleen nousuvaraa. Julkaisimme tänään yhtiöstä laajan raportin, joka on luettavissa täällä.
Digitaaliset liiketoiminnot arvonmuodostuksen pääajuri - perinteiset mediatoiminnot kehittyvät vakaasti
Alma Median liikevaihdosta noin 50 % ja tuloksesta noin 75 % muodostuu kasvavista ja hyvin kannattavista digitaalisista liiketoiminnoista, joiden ytimen muodostaa digitaalisia rekrytointipalveluita ja markkinapaikkoja kehittävä Alma Markets. Vastaavasti pääasiassa Suomeen keskittyneen painetun median liikevaihto jatkaa selvää laskua, mutta mediatoimintojen kannattavuus ja kassavirrat ovat tästä huolimatta vakaita. Alman digitaalisten liiketoimintojen vahva kasvu (CAGR 2008-2018 +15 %) on syntynyt historiallisesti pääasiassa rekry- ja digimainonnasta, mikä on nostanut yhtiön suhdanneherkkien tuottojen osuuden noin 50 %:iin liikevaihdosta. Alman tuotot ovat kuitenkin hajautuneet laajasti useille markkinoille ja liiketoimintamalleihin, yhtiöllä on vahva markkina-asema ydintoiminnoissaan, hyvä kannattavuus ja joustava kustannusrakenne, sekä vahva kassavirta ja tase, joten se etenee vahvassa kunnossa kohti vaisumpaa syklin vaihetta.
Tuloskasvu vaimenee lähivuosina, mutta yhtiö tarjoaa vahvaa osinkovirtaa ja option yritysjärjestelyihin
Ennustamme vaimenevan taloussyklin myötä lähivuosiksi aiempaa vaimeampaa, keskimäärin noin 4-6 %:n tuloskasvua. Tuloskasvun pääajurin, Markets-segmentin historiallisesti vahvaa ja erittäin kannattavaa kasvua vaimentaa taloussyklin heikentyminen. Ennakoimme medialiiketoimintojen liikevaihtoon lähivuosina lievää rakenteellista laskua, mutta vakaata kannattavuutta, sillä tuloskehitystä vakauttaa digituottojen vahva kasvu ja toiminnan tehostuminen. Alma Median osingonmaksukyky on vahvan kassavirran ja velattoman taseen myötä erinomainen, ja odotamme yhtiön kasvattavan osinkoa keskimäärin noin 8 % lähivuosina. Vahva rahoitusasema ja kassavirta, sekä terveet liiketoiminnot mahdollistavat myös kasvun kiihdyttämisen ja omistaja-arvon luomisen yrityskauppojen kautta, mikä tarjoaa lisäksi kiinnostavan option osakkeeseen, sillä Alma Medialla on vahvoja näyttöjä omistaja-arvoa kasvattavista yritysjärjestelyistä.
Maltillinen arvostus ja hyvä tuotto-odotus puoltavat positiivista suositusta
Näkemyksemme mukaan osakkeen maltillinen arvostus, noin 10 %:iin nouseva odotettu kokonaistuotto (tuloskasvu+osinko+arvonmuutos) ja selvästi nykykurssia korkeampi osien arvo (8,9 euroa) puoltavat yhä positiivista suositusta. Osakkeen arvostustaso (2019e EV/EBIT 9x, P/E 11x, osinkotuotto 6-7 %) on verrokkeihin ja historialliseen tasoon nähden hyvin maltillinen, ja huomioi jo mielestämme riittävällä painolla heikentyvän kasvuympäristön ja median rakennemurroksen luomat riskit tuloskasvulle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut20.05.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 354,7 | 345,9 | 348,2 |
kasvu-% | −3,43 % | −2,49 % | 0,67 % |
EBIT (oik.) | 57,3 | 61,4 | 60,4 |
EBIT-% (oik.) | 16,15 % | 17,74 % | 17,34 % |
EPS (oik.) | 0,46 | 0,52 | 0,52 |
Osinko | 0,35 | 0,38 | 0,42 |
Osinko % | 6,32 % | 4,04 % | 4,47 % |
P/E (oik.) | 11,98 | 18,01 | 18,04 |
EV/EBITDA | 8,16 | 9,84 | 9,73 |