Alma Media: Odotamme seuraavaa liikettä yrityskaupoissa
Nostamme Alma Median tavoitehinnan 8,80 euroon (aik. 8,30 euroa), mutta laskemme osakkeen suosituksen vähennä-tasolle (aik. lisää). Näkemyksemme mukaan Alma Media on jälleen tehnyt omistaja-arvoa luovan liikkeen yritysjärjestelyissä, jonka jäljiltä yhtiö on entistä digitaalisempi, kannattavampi ja vakavaraisempi. Yhtiö tulee käyttämään lähivuosina vahvaa rahoitusasemaansa tuloskasvun kiihdyttämiseen uusin yritysjärjestelyin, mutta arvostukseltaan hyvien kohteiden löytäminen on nykymarkkinassa haastavaa. Lyhyellä tähtäimellä hidastuva operatiivinen tuloskasvu ja voimakkaasti kohonneet arvostuskertoimet heikentävät osakkeen nousupotentiaalia, mutta parempien aikojen odottaminen palkitaan vahvalla osinkotuotolla.
Loppuvuoden vaisu tuloskehitys odotuksien mukaista
Alma Median Q4-tulos oli kokonaisuutena odotuksien mukainen, kun yhtiön liikevaihto laski printtimedian vedolla lievästi (-3 %) ja oikaistu liiketulos heikkeni vahvaan vertailukauteen nähden noin -5 %. Alman digituotot kasvoivat Q4:llä vain +1 %, kun pääosan (60 %) digituotoista muodostavan Marketsin kasvu hidastui lähes nollatasolle päämarkkinoiden talouskasvun hidastuessa. Printtimedian tuotot laskivat odotetusti noin 7 %, mihin vaikutti erityisesti printtimainosmarkkinan voimakkaana jatkunut supistuminen. Yritysjärjestelyjen myötä printtimedian tuottojen rooli tulee kuitenkin laskemaan merkittävästi vuonna 2020. Liikevoitto painottui Q4:llä hieman odotuksiamme voimakkaammin medialiiketoimintoihin, vaikka segmenttitasolla positiiviseen tuloskehitykseen pystyi odotetusti ainoastaan Markets (oik. EBIT +5 % v/v), jossa kustannustehokkuuden parantumisella saatiin jälleen kompensoitua hidastunutta kasvua. Medialiiketoiminnoissa Q4:n tuloskehitys oli odotetusti negatiivista vahvaan vertailukauteen nähden (oik. EBIT -11-14 % v/v), kun melko kiinteää kustannustasoa ei pystytty sopeuttamaan hyvin heikkoa mainosmarkkinan kehitystä vastaavaksi.
Rakennejärjestelyt ja suhdanteen heikentyminen syövät jatkuvien toimintojen tuloskasvupotentiaalia
Teimme Q4-raportin, vuoden 2020 tulosohjeistuksen, sekä erityisesti 11.2. julkistetun aluelehtiliiketoiminnan myynnin seurauksena merkittäviä ennustemuutoksia lähivuosille. Alma Media ohjeistaa vuodelle 2020 vakaata jatkuvien liiketoimintojen liikevaihtoa ja oikaistua liiketulosta, mikä oli pettymys odotuksiimme nähden. Varovaista ohjeistusta selittää nähdäksemme päämarkkinoiden (Suomi, Tšekki) heikentynyt suhdannekuva, joka vaikuttaa erityisesti Marketsin kasvunäkymään, sekä yritysjärjestelyn myötä kasvanut tuki- ja hallintotoimintojen suhteellinen kulurasitus, jonka sopeuttamiseen menee aikaa. Jatkuvien liiketoimintojen osalta laskimme liikevaihtoennusteitamme lähivuosille noin 1-5 % ja liikevoittoennusteita 2-8 %, painottuen Marketsin ennusteisiin. Ennustamme Alma Medialle nyt vuosille 2020-2021 0 %:n ja +2 %:n liikevaihdon ja +5 %:n ja + 11 %:n oikaistun liikevoiton kasvua. Ennusteessamme tuloskasvua ajaa pääasiassa Markets, mutta myös Talentin poistomassan pienentyminen ja konsernikulujen laskun pitäisi tukea lähivuosina tuloskasvua.
Arvostus haastava lyhyellä tähtäimellä, yritysjärjestelyt luoneet selvää lisäarvoa
Näkemyksemme mukaan Alman tekemät yritysjärjestelyt luovat omistajille selvää lisäarvoa, mutta osakkeen arvostustaso on noussut tulospohjaisesti haastavaksi (20-21e P/E 18-20x), eikä myöskään kassavirtamallimme tai osien summa tue tällä hetkellä selvästi korkeampaa arvostustasoa. Osaketta ajaa 12kk:n jänteellä pitkälti se, mihin suhdannenäkymät kehittyvät ja onnistuuko yhtiö vakuuttamaan uusilla yritysjärjestelyillä. Seuraavaa liikettä odottaessa osake tarjoaa kuitenkin hyvää osinkoa (n. 5 %).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.02.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 342,5 | 250,4 | 254,9 |
kasvu-% | −3,44 % | −26,89 % | 1,79 % |
EBIT (oik.) | 61,6 | 51,6 | 57,4 |
EBIT-% (oik.) | 17,99 % | 20,61 % | 22,54 % |
EPS (oik.) | 0,52 | 0,43 | 0,48 |
Osinko | 0,40 | 0,45 | 0,50 |
Osinko % | 5,03 % | 4,55 % | 5,05 % |
P/E (oik.) | 15,25 | 23,14 | 20,49 |
EV/EBITDA | 8,96 | 6,88 | 12,53 |