Alma Median tuloskasvu oli Q1:llä medialiiketoimintojen merkittävän kannattavuusparannuksen myötä kokonaisuutena odotetun vahvaa, vaikka yhtiön kruununjalokiven, Marketsin, tuloskasvuvauhti hidastui alkuvuonna selvästi odotettua nopeammin. Alma Median digituottojen kasvu on hidastunut taloussyklin kypsyessä hieman odotuksiamme enemmän ja painetun median tuottojen lasku jatkuu voimakkaana, mutta näemme yhtiöllä edelleen edellytykset tuloskasvuun lähivuosina, kun kannattavimpien liiketoimintojen osuus liikevaihdosta kasvaa ja yhtiön tehokkuus paranee. Yhtiöllä on käytännössä nettovelaton tase ja vahva kassavirta, jotka mahdollistavat lisäksi kasvua kiihdyttävät yritysostot ja osingon kasvun. Positiivisen yhtälön täydentää osakkeen maltillinen arvostustaso, joten toistamme osakkeen lisää-suosituksen ja 7,0 euron tavoitehinnan.
Alman liikevaihdon kehitys oli Q1:llä divestointien ja painetun median tuottojen laskun myötä odotetusti negatiivista (-8 %), mutta useista tekijöistä johtuen kaikkien segmenttien liikevaihto jäi 3-4 % ennusteestamme. Konsernin digiliiketoimintojen tuotot kasvoivat Q1:llä vain 3 % vertailukaudesta (enn. +7 %), kun eritoten Markets-segmentin kasvun kulmakerroin jatkoi voimakasta hiipumista ja Consumerin digimainonnan tuottojen kasvu pysähtyi (Q1’19 0 %). Painetun median tuotot laskivat odotetun jyrkästi (Q1’19: -16 %), mihin vaikutti erityisesti alkuvuonna 2018 tehdyt divestoinnit. Liikevoitto kasvoi Q1:llä odotetun voimakkaasti vertailukaudesta (+18 % v/v) ja yhtiön operatiivinen liikevoitto-% nousi kausiluonteisesti vahvalle 16,9 %:n tasolle (Q1’18: 13,2 %). Perinteisesti tuloskasvun moottorina toimineen Marketsin liikevoitto kasvoi historiaan nähden vaatimattomat 6 %, jääden selvästi odotuksistamme (enn. +15 % v/v). Liikevoiton vahvaa kasvua ajoi siten odotuksiamme selvästi vahvempi mediasegmenttien kannattavuusparannus (+18-36 % v/v) ja konsernikulujen lasku (-21 % v/v).
Ohjeistukseen ei tullut odotetusti vahvan Q1:n jälkeen muutoksia. Alma Median tärkeimmän arvoajurin Marketsin kasvunäkymä on heikentynyt hieman odotuksia nopeammin alle 10 %:n vauhtiin, kun noin 70 % segmentin liikevaihdosta muodostavien Tšekin ja Suomen talouskasvuodotukset ovat vaimentuneet. Odotamme Marketsin tuloskehityksen kuitenkin säilyvän lähivuosina selvästi positiivisena maltillisen markkinakasvun ja tehokkuustoimien avulla. Medialiiketoimintojen osalta markkinatilanne on pitkälti ennallaan, eli painetun median tuotot jatkavat rakenteellista laskua, digimainonnan kasvu on hidastunut yksinumeroisiin lukemiin ja digitaalisten sisältötuottojen kasvu on vahvaa. Haastavasta markkinaympäristöstä huolimatta odotamme mediasegmenttien tuloksen pysyvän lähivuodet melko vakaana tehostustoimien, rakennejärjestelyjen ja digiliiketoimintojen kasvun avulla. Teimme Q1:n jälkeen ennusteisiimme vain pieniä muutoksia. Odotamme yhtiöltä lähivuosille edelleen vakaata liikevaihdon kehitystä ja keskimäärin noin 2 %:n raportoitua tuloskasvua ja 6-7 %:n osinkotuottoa.
Ennusteillamme Alman vuoden 2019 P/E-kerroin on 12x ja vastaava EV/EBIT 10x tasolla. Kertoimet ovat positiiviseen tuloskasvunäkymään ja vahvaan osinkotuottoon nähden matalat ja näemmekin niissä maltillista nousuvaraa kasvanut syklinen epävarmuus huomioiden. Positiiviselle näkemykselle antaa tukea edelleen myös selvästi nykykurssia korkeampaa arvostusta indikoivat osien summa -laskelma ja kassavirta-analyysi.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.04.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 354,7 | 346,8 | 351,0 |
kasvu-% | −3,43 % | −2,23 % | 1,21 % |
EBIT (oik.) | 57,3 | 62,8 | 63,5 |
EBIT-% (oik.) | 16,15 % | 18,10 % | 18,09 % |
EPS (oik.) | 0,46 | 0,53 | 0,55 |
Osinko | 0,35 | 0,38 | 0,42 |
Osinko % | 6,32 % | 4,04 % | 4,47 % |
P/E (oik.) | 11,98 | 17,60 | 17,19 |
EV/EBITDA | 8,16 | 9,69 | 9,37 |