Alma Media raportoi aamulla kokonaisuutena odotuksiemme mukaisen Q1-tuloksen. Segmenttitasolla tulos painottui kuitenkin odotuksiamme selvästi voimakkaammin medialiiketoimintoihin ja konsernitoimintojen tehokkuuden kasvuun, ja aiemmin tuloskasvun moottorina toimineen Marketsin tuloskasvu hidastui merkittävästi. Yhtiö toisti odotuksiemme mukaisesti vakaata liikevaihdon kehitystä ja kasvavaa oikaistua liikevoittoa ennakoivan ohjeistuksen vuodelle 2019.
Alma Median kokonaisliikevaihdon kehitys oli Q1:lla odotuksiemme mukaisesti laskussa, mutta laskun suuruus oli odotettua voimakkaampaa, kun liikevaihto laski vertailukaudesta noin 8 % 85 MEUR:oon (enn. -4 % ja 88,5 MEUR). Digitaalisten liiketoimintojen kasvu vaimeni Q1:lla yllättävän vahvasti ollen vain +3 %:n tasolla, ja jäi selvästi odotuksistamme (enn. +7 %). Painetun median tuotot olivat odotuksiemme mukaisesti Q1:lla voimakkaassa laskussa (n. -16 % v/v), mikä johtui sekä yritysjärjestelyistä että heikkona jatkuneesta mainosmyynnin kehityksestä. Segmenteistä Markets kasvoi odotuksia vaisummin (+5 %) ja jäi selvästi ennusteestamme (enn. +10 %). Alma Talentin (-6 %) ja Consumerin (-15 %) liikevaihto laskivat myös odotuksiamme enemmän vertailukaudesta.
Oikaistu liikevoitto nousi Q1:llä odotetusti 18 % 14,4 MEUR:oon, mutta tuloskasvu painottui ennakko-odotustemme vastaisesti voimakkaasti medialiiketoimintojen tulosparannuksen ja konsernitoimintojen kulujen pienentymisen varaan. Aikaisemmin tuloskasvun moottorina pitkään toimineen, ja Alma Median arvonmuodostuksen kannalta keskeisen Marketsin tuloskasvu hidastui merkittävästi (+6 % v/v) kulujen kasvaessa samaa tahtia liikevaihdon kanssa. Marketsin oikaistu liikevoitto oli 8,7 MEUR, kun odotimme 9,5 MEUR:n liikevoittoa. Talentin liikevoitto nousi 18 % 3,8 MEUR:oon, ylittäen 3,6 MEUR:n ennusteemme. Myös Consumerissa tuloskasvu oli odotuksiamme parempaa ja liikevoitto nousi 36 % 3,2 MEUR:oon (enn. 3,0 MEUR). Medialiiketoimintojen tuloskasvua tuki tehokkuuden parantuminen ja digiliiketoimintojen vahva kasvu. Raportoituun liikevoittoon ei sisältynyt odotuksien mukaisesti kertaeriä ja tuloslaskelman alemmilla riveillä ei ollut yllätyksiä, joten Q1:n osakekohtainen tulos oli ennusteemme mukaisesti 0,12 euroa.
Yhtiö toisti odotetusti aiemman ohjeistuksensa. Alma Media arvioi vuoden 2019 liikevaihdon pysyvän edellisvuoden 2018 tasolla (2018: 355 MEUR) ja oikaistun liikevoiton kasvavan vuoden 2018 tasosta (2018: 57,3 MEUR). Ennusteemme Alma Median liikevaihdolle oli ennen Q1-raporttia 352 MEUR ja oikaistulle liikevoitolle 62 MEUR. Markkinanäkymien osalta Q1-raportti oli pääosin odotettu, mutta Saksan talouskasvun hidastuminen näyttää heijastuvan jo selvästi Tsekin ja Slovakian rekrytointimainonnan kasvuvauhtiin, mikä asettaa paineita Alma Markets -segmentin ennusteisiimme. Medialiiketoimintojen markkinatilanne on odotetun vaisu, mutta yhtiön tehostustoimet purevat Q1:n perusteella selvästi odotuksiamme voimakkaammin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut22.04.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 354,7 | 352,3 | 356,4 |
kasvu-% | −3,43 % | −0,68 % | 1,18 % |
EBIT (oik.) | 57,3 | 61,8 | 62,5 |
EBIT-% (oik.) | 16,15 % | 17,55 % | 17,53 % |
EPS (oik.) | 0,46 | 0,52 | 0,53 |
Osinko | 0,35 | 0,38 | 0,42 |
Osinko % | 6,32 % | 4,04 % | 4,47 % |
P/E (oik.) | 11,98 | 17,97 | 17,86 |
EV/EBITDA | 8,16 | 9,90 | 9,62 |