Alma Media julkistaa Q1-raportin perjantaina noin klo 08.00. Odotamme yhtiön liikevaihdon ja operatiivisen tuloksen kasvaneen selvästi vertailukaudesta. Kasvun taustalla ovat Nettix-yrityskaupan tuoma epäorgaaninen kasvu sekä Careerin vahvan kehityksen jatkuminen alkuvuonna. Q1-raportissa meitä kiinnostavat erityisesti loppuvuoden kysyntänäkymät.
Hyvä vire on jatkunut ja Nettix-kauppa avittaa epäorgaanisella kasvullaan liikevaihtoa
Olemme tarkastaneet lievästi ennusteitamme ylöspäin ja ennustamme Alma Median liikevaihdon kasvaneen Q1:llä 27 % 73,5 MEUR:oon (aik. 71,6 MEUR). Segmenteittäin ennustamme Alma Careerin liikevaihdon kasvaneen Q1:llä noin 55 % vertailukaudesta vahvaa talouskehitystä ja työvoiman kysyntää heijastellen. Talentin liikevaihdon ennustamme pysyneen noin vertailukauden tasolla digimedian kasvun hautautuessa painetun median laskun alle. Consumerin liikevaihdon odotamme kasvaneen 37 % vertailukaudesta epäorgaanista kasvua (Nettix-yritysosto) ja erinomaista digimainonnan kehitystä mukaillen.
Odotuksissa mallikasta kehitystä myös tulospohjaisesti
Olemme tarkastaneet myös tulosennusteitamme ylöspäin ja liikevaihdon kasvun seurauksena ennustamme Alma Median oikaistun liikevoiton kohonneen Q1:llä vertailukaudesta 15,7 MEUR:oon (aik. 14,7 MEUR). Odotamme oikaistun liikevoitto-%:n parantuneen vertailukaudesta 21,4 %:iin (Q1’21: 19,1 %). Loppuvuodesta 2021 Alma Median kustannusrakennetta kasvattivat tulosvaikutteisesti kirjattavat tuotekehityspanostukset. Näkyvyys näiden mittaluokkaan ja ajoitukseen on kuitenkin heikko, mikä aiheuttaa kannattavuusennusteisiin lievää epävarmuutta.
Careerin osalta odotamme oikaistun liikevoiton kasvavan liikevaihdon kasvua enemmän kasvun tullessa pääosin rekrytointiportaaleista, jolloin liikevaihto skaalautuu hyvin tulosriville. Samaan tapaan Consumerin osalta odotamme oikaistun liikevoiton kasvavan liikevaihdon kasvua enemmän, sillä ennusteissamme Consumerin kasvu tulee pääosin korkeakatteisten markkinapaikkojen ja digimainonnan liikevaihdosta. Vastaavasti Talentin oikaistun liikevoiton odotamme hieman laskeneen vertailukaudesta korkeampaa kustannusrakennetta heijastellen. Operatiivisen tuloksen kasvua sekä Bolt-Groupin vähemmistöomistuksen myynnistä johtuvaa kertaluoneista myyntivoittoa mukaillen odotamme osakekohtaisen tuloksen kohonneen 0,19 euroon.
Seuraamme mielenkiinnolla mahdollisia kommentteja markkinakehityksestä
Alma Media on ohjeistanut sen vuoden 2022 liikevaihdon (2021: 275 MEUR) ja oikaistun liikevoiton (2021: 61 MEUR) kasvavan vuodesta 2021. Vaikka emme tiedä sanallisen ohjeistuksen taustalla olevia haarukoita tarkasti, arvioimme ennusteidemme olevan linjassa ohjeistuksen tasojen kanssa ja siten odotamme myös ohjeistuksen toistoa Q1-raportin yhteydessä. Ennen raporttia odotamme Alma Median vuoden 2022 liikevaihdon kasvavan noin 8 % 296 MEUR:oon ja oikaistun liikevoiton noin 12 % 68,2 MEUR:oon. Kiinnostuksemme kohteena Q1-raportin yhteydessä ovat etenkin johdon kommentit lyhyen tähtäimen näkymistä sekä sodan vaikutuksista markkinanäkymiin. Lisäksi seuraamme mielenkiinnolla rekrytointiliiketoiminnan kasvuvauhtia ja kustannusrakenteen kehitystä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut13.03.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 275,4 | 294,1 | 300,8 |
kasvu-% | 19,64 % | 6,80 % | 2,27 % |
EBIT (oik.) | 61,1 | 67,2 | 69,7 |
EBIT-% (oik.) | 22,17 % | 22,84 % | 23,16 % |
EPS (oik.) | 0,58 | 0,61 | 0,65 |
Osinko | 0,35 | 0,38 | 0,40 |
Osinko % | 3,23 % | 4,04 % | 4,26 % |
P/E (oik.) | 18,60 | 15,35 | 14,55 |
EV/EBITDA | 14,41 | 11,09 | 10,42 |