Alma Media julkaisee Q1-tuloksen torstaina 25.4. noin klo 8. Odotamme yhtiön liikevaihdon jäävän painetun median tuottojen laskun sekä yritysjärjestelyjen myötä vertailukaudesta, mutta oikaistun liikevoiton ennustamme nousevan selvästi vertailukaudesta Marketsin erittäin kannattavan kasvun ja mediatoimintojen tehokkuuden parantumisen myötä. Teimme ennusteisiimme ennen Q1-raporttia lieviä muutoksia vuosineljännesten ja segmenttien välillä, mutta vuositasolla ennusteemme säilyivät lähes ennallaan. Ennakoimme Alma Median toistavan vuodelle 2019 vakaata liikevaihdon kehitystä ja kasvavaa oikaistua liikevoittoa ennakoivan ohjeistuksen. Pidämme osakkeen lisää-suosituksen ja 7,0 euron tavoitehinnan ennallaan.
Ennustamme liikevaihdon laskeneen Q1:llä noin 4 % 89 MEUR:oon (Q1’18: 92 MEUR). Odotamme digitaalisen liikevaihdon jatkavan selvää kasvua (enn. +7 % v/v), mutta painetun median tuottojen voimakas lasku (enn. -14 %) ja divestoinnit kääntävät Alma Median kokonaisliikevaihdon laskuun. Segmenttitasolla odotamme Q1:ltä kasvua ainoastaan 100 %:sti digitaalisia palveluita tarjoavan Markets -segmentin liikevaihtoon (+10 % v/v). Talent-segmentin liikevaihto laskee ennusteessamme noin 3 % vertailukaudesta ja Consumer painetun median laskun ja divestointien myötä 12 %. TNS:n julkaisemien mediamainonnan tilastojen mukaan mainonnan määrä laski Q1:llä vuoden takaisesta noin 1,6 %. Erityisesti sanomalehtimainonnan kehitys oli Q1:llä edelleen heikkoa (-7 %) ja verkkomainonnan kasvukin jäi hyvin vaatimattomalle tasolle (+2 %). Olemme ennusteissamme olettaneet Alma Median painetun mainonnan myynnin laskun olevan hieman yleistä kehitystä loivempaa ja Alma Median kasvattaneen markkinaosuuttaan verkkomainonnassa.
Odotamme oikaistun Q1-liikevoiton kasvavan noin 17 % vertailukaudesta 14,3 MEUR:oon (Q1’18: 12,2 MEUR) ja oikaistun liikevoitto-%:n nousevan 16,2 %:iin vertailukauden 13,2 %:sta. Ennusteessamme liikevoittoa nostaa vertailukaudesta erityisesti Marketsin erittäin kannattava kasvu ja mediasegmenttien tehokkuuden parantuminen, joka kompensoi painetun median tuottojen laskun. Odotamme että raportoituun liikevoittoon ei sisälly Q1:llä kertaeriä. Vertailukaudella raportoitua liikevoittoa tukivat yhteensä 0,7 MEUR:n positiiviset kertaerät. Raportoidun osakekohtaisen tuloksen ennustamme nousevan 0,12 euroon vertailukauden 0,11 eurosta.
Odotamme Alma Median toistavan Q1-raportissa vakaata liikevaihdon kehitystä ja kasvavaa oikaistua liikevoittoa vuodelle 2019 ennakoivan ohjeistuksen. Alma Median tuloskasvu nojaa media-alan voimakkaana jatkuvan murroksen takia vahvasti Markets-segmentin kasvun varaan, mutta jatkuvan toiminnan tehostamisen ja digitaalisten tuottojen kasvun avulla myös medialiiketoimintojen liikevoittotason pitäisi säilyä kokonaisuutena vakaana. Seuraammekin Q1-raportilla erityisen tarkkaan Markets-toiminnon kasvuvauhtia, joka hidastui merkittävästi viime vuoden lopulla, sekä medialiiketoimintojen kannattavuuden kehittymistä vaisussa mediamainonnan markkinassa.
Kohonneista suhdanneriskeistä huolimatta näemme Alma Median arvostuksessa nousuvaraa. Alma Median digitaalisten liiketoimintojen arvoa paremmin kuvaava osien summa -laskelma ja pitkän aikavälin arvonluontipotentiaalia kuvaava kassavirtamalli indikoivat osakkeeseen merkittävästi nykyistä korkeampaa arvostustasoa (yli 8,0 euroa). Myös lähivuosien tuloskertoimet ovat tasoltaan ja verrokkiryhmän keskimääräisiin arvostustasoihin nähden matalat (2019 EV/EBIT 10x ja P/E 12x) ja osakkeen odotettu kokonaistuotto (tuloskasvu+osinko) on ennusteillamme edelleen hyvällä, noin 8 %:n tasolla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut22.04.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 354,7 | 352,3 | 356,4 |
kasvu-% | −3,43 % | −0,68 % | 1,18 % |
EBIT (oik.) | 57,3 | 61,8 | 62,5 |
EBIT-% (oik.) | 16,15 % | 17,55 % | 17,53 % |
EPS (oik.) | 0,46 | 0,52 | 0,53 |
Osinko | 0,35 | 0,38 | 0,42 |
P/E (oik.) | 11,98 | 18,85 | 18,73 |
EV/EBITDA | 8,16 | 10,37 | 10,08 |