Alma Media Q2 keskiviikkona: Odotamme voimakasta liikevaihdon ja -tuloksen kasvua
Alma Media julkistaa Q2-raportin keskiviikkona noin klo 08.00. Odotuksissa on selvästi vertailukaudesta kasvanut liikevaihto sekä operatiivinen tulos, joita tukee markkinan voimakas elpyminen sekä epäorgaaninen kasvu. Olemme nostaneet ennusteitamme Alma Median hiljattain julkaisemaa positiivista tulosvaroitusta peilaten. Näin ollen nostamme tavoitehintamme 12,5 euroon (aik. 10,5 euroa) ja toistamme lisää-suosituksemme.
Olemme nostaneet sekä Q2:n että loppuvuoden ennusteitamme ja odotamme Alma Median liikevaihdon kasvaneen Q2:lla 29 % 67,8 MEUR:oon. Segmenteittäin odotamme ennusteissamme Alma Careerin liikevaihdon kasvaneen Q2:lla lähes 35 % pandemian rokottamasta matalasta vertailukauden tasosta. Vastaavasti Talentin liikevaihdon odotamme kasvaneen voimakkaasti elpynyttä mainosmyyntiä ja hyvin kehittynyttä palvelumyyntiä heijastellen 14 %. Consumerin liikevaihdon orgaanista kasvua vetää mainosmarkkinan elpyminen ja markkinapaikkojen hyvä markkinakehitys, minkä lisäksi segmentin kasvua vauhdittaa Nettix-yritysosto. Näiden ansiosta ennustamme Consumerin liikevaihdon kasvaneen 51 %.
Ennustamme Alma Median oikaistun liikevoiton nousseen Q2:lla 16,4 MEUR:oon ja oikaistun liikevoitto-%:n kohentuneen 24,2 %:iin (Q2’20: 22,4 %). Odotamme operatiivisen tuloksen kasvaneen kaikissa segmenteistä, mutta selvästi voimakkainta tuloskasvua odotamme Consumerilta. Segmentin tuloskasvua vetää etenkin Nettix-yritysosto, mutta odotamme myös mainosmyynnin voimakkaan elpymisen valuvan tehokkaasti tulokseen. Operatiivisen tuloksen kasvua ja Alma Mediapartners -yritysoston myötä laskenutta vähemmistöjen tulosvaikutusta peilaten ennustamme Q2:n osakekohtaisen tuloksen kohonneen 0,13 euroon. Ennustemuutoksien myötä koko vuoden oikaistun liikevoiton ennusteemme nousi 8 % 61,1 MEUR:oon.
Alma Media antoi reilu viikko sitten positiivisen tulosvaroituksen, joten ohjeistuksen toistaminen on selvää. Yhtiö arvioi sen jatkuvien toimintojen vuoden 2021 liikevaihdon (2020: 230 MEUR) ja oikaistun liikevoiton (2020: 45,4 MEUR) kasvavan selvästi vuodesta 2020. Huomiomme kohteena Q2-raportilla on etenkin Alma Careerin rekrytointiliiketoiminnan ja digitaalisen mainosmyynnin kysynnän palautumisen voimakkuus. Lisäksi seuraamme kulurakenteen kehitystä, minkä tulisi olla selvästi liikevaihdon kasvua maltillisempaa liiketoiminnan skaalautuvuutta peilaten.
Osakkeen tulospohjainen arvostustaso on näkemyksemme mukaan lyhyen tähtäimen tulostasoon nähden koholla etenkin, kun huomioidaan noussut velkataso (2021e P/E 21x ja EV/EBIT 19x). Ennustamamme tulokasvun myötä arvostus kuitenkin painuu lähivuosina houkuttelevammalle tasolle (2022-2023 P/E 18-17x ja EV/EBIT 16-15 x). Ennustamamme tuloskasvu yhdessä noin 3 %:n osinkotuoton kanssa tarjoavat mielestämme riittävän tuotto-odotuksen lähivuosille huolimatta lyhyen tähtäimen korkeahkosta arvostuksesta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.07.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 230,2 | 261,5 | 280,0 |
kasvu-% | −7,99 % | 13,59 % | 7,06 % |
EBIT (oik.) | 45,5 | 61,1 | 70,2 |
EBIT-% (oik.) | 19,74 % | 23,35 % | 25,06 % |
EPS (oik.) | 0,36 | 0,57 | 0,66 |
Osinko | 0,30 | 0,32 | 0,35 |
P/E (oik.) | 24,56 | 17,35 | 14,95 |
EV/EBITDA | 12,82 | 14,05 | 12,07 |