Alma Media raportoi aamulla selvästi odotuksia paremmasta operatiivisesta tuloskehityksestä koronan varjostamalta Q2:lta. Yhtiö antoi tauon jälkeen jälleen markkinoille tulosohjeistuksen, mutta sen sanamuodot olivat varsin väljät ja ennakoivat ennakko-odotusten mukaisesti selvää negatiivista liikevaihdon ja liikevoiton kehitystä vuodelle 2020. Yhtiön mukaan useilla markkinoilla on ollut nähtävissä selkeitä toipumisen merkkejä kesän aikana ja sisältöpalveluiden kysyntä on ollut vahvaa, mutta liiketoimintojen kysynnän ei odoteta palaavan kriisiä edeltäneelle tasolle vuonna 2020. Odotamme osakkeeseen positiivista kurssireaktiota selvästi odotuksia paremman Q2-raportin jälkeen.
Alma Median kokonaisliikevaihdon kehitys oli Q2:lla lievästi odotuksiamme parempaa, kun jatkuvien toimintojen liikevaihto jäi vertailukautta noin 18 % alemmaksi 53 MEUR:oon (enn. -23 %). Segmenttitasolla vahvempaa liikevaihdon kehitystä selitti erityisesti Markets, jonka liikevaihto laski Q2:lla -24 % (enn. -31 %). Talentin -14 %:n ja Consumerin -20 %:n liikevaihdon lasku vastasivat pitkälti odotuksiamme.
Q2:n oikaistu liikevoitto laski 18 % 9,8 MEUR:oon, ylittäen selvällä marginaalilla 5,8 MEUR:n ennusteemme ja 5,4 MEUR:n tasolla olleen konsensuksen. Odotettua parempaa operatiivista tulosta selittää erityisesti Marketsin ennakoitua vahvempi volyymikehitys ja suhteellinen kannattavuus, mutta myös Talentin ja muiden toimintojen tulos oli ennakoimaamme parempi. Yhtiö kertoi kustannussäästöjen toteuman Q2:lla olleen kokonaisuutena odotuksia suurempi. Raportoituun liikevoittoon sisältyi odotetusti -2,9 MEUR verran kertaeriä pääasiassa Ruotsin medialiiketoimintojen myyntiin liittyen. Tuloslaskelman alemmilla riveillä ei ollut isoja yllätyksiä ja Q2:n jatkuvien toimintojen osakekohtainen tulos 0,04 euroa ylitti ennusteemme liikevoittoa vastaavasti (enn. 0,02). Yhtiö kirjasi ennakoidusti merkittävän myyntivoiton aluelehtien myynnistä ei-jatkuvien liiketoimintojen tulokseen, mikä nosti osakekohtaisen tuloksen lopetut liiketoiminnot mukaan lukien 0,76 euroon osakkeelta.
Hieman yllättäen Alma Media antoi Q2-raportilla uuden tulosohjeistuksen vuodelle 2020, minkä ohjaava vaikutus vaikuttaa kuitenkin väljän muotoilun takia alustavasti vähäiseltä. Yhtiö ohjeistaa nyt jatkuvien toimintojen vuoden 2020 liikevaihdon (2019: 250 MEUR) ja oikaistun liikevoiton (2019: 49 MEUR) laskevan selvästi vuoden 2019 tasosta. Näkymien osalta Alma Media kertoi, että Q2:lla voimakkaasti laskeneiden rekrytointipalveluiden ja mainonnan kysyntä on palautumassa, mutta niiden ei odoteta elpyvän vertailukauden tasolle loppuvuonna ja näkymiin sisältyy vielä huomattavaa epävarmuutta. Poikkeustila on yhtiön mukaan kasvattanut mediasisältöjen kysyntää ja sisältöliikevaihdon hyvän kehityksen arvioidaan jatkuvan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut13.07.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 250,2 | 218,1 | 228,4 |
kasvu-% | −29,46 % | −12,81 % | 4,70 % |
EBIT (oik.) | 49,4 | 36,3 | 45,8 |
EBIT-% (oik.) | 19,74 % | 16,64 % | 20,04 % |
EPS (oik.) | 0,37 | 0,31 | 0,39 |
Osinko | 0,40 | 0,40 | 0,42 |
Osinko % | 5,03 % | 4,26 % | 4,47 % |
P/E (oik.) | 21,33 | 30,25 | 23,98 |
EV/EBITDA | 10,32 | 15,71 | 13,14 |