Alma Media Q2 - odotettu tulosparannus tehokkuuden kasvun ja digituottojen vedolla
Alma Media raportoi aamulla odotuksiemme mukaisesti vahvasta tuloskasvusta Q2:lla. Segmenttitasolla tuloskasvu painottui odotuksiamme enemmän Markets-liiketoimintoon, mikä oli positiivista. Yhtiö toisti odotuksiemme mukaisesti vakaata liikevaihdon kehitystä ja kasvavaa oikaistua liikevoittoa ennakoivan ohjeistuksen vuodelle 2019, emmekä näe raportin pohjalta alustavasti tarvetta merkittäviin ennustemuutoksiin.
Alma Median kokonaisliikevaihdon kehitys oli Q2:lla odotuksiemme mukaisella trendillä, kun liikevaihto laski vertailukaudesta noin 1 % 88 MEUR:oon (enn. -2 % ja 87,2 MEUR). Digitaalisten liiketoimintojen kasvu oli Q2:lla odotetulla tasolla, ollen +5 % (enn. +4 %). Myös painetun median tuotot olivat odotetulla trendillä laskien Q2:lla noin 5 % vertailukaudesta (enn. -6 % v/v), mikä johtui erityisesti heikkona jatkuneesta mainosmyynnin kehityksestä. Segmenteistä Marketsin (+6 %) ja Talentin (-7 %) liikevaihdot kehittyivät täsmälleen odotuksiemme mukaisesti, mutta Consumerin (-0,1 %) liikevaihdon lasku oli hieman odotuksiamme lievempää (enn. n. -3 %).
Oikaistu liikevoitto kasvoi Q2:lla noin 16 % 14,9 MEUR:oon, ylittäen noin 4 %:lla ennusteemme (14,3 MEUR). Kovimmasta tulosparannuksesta vastasi odotuksiemme mukaisesti Consumer-segmentti, mutta suurin positiivinen yllätys ennusteisiimme nähden oli Marketsin suhteellisen kannattavuuden voimakas parantuminen. Marketsin oikaistu liikevoitto oli 9,8 MEUR (EBIT-% 38,2 %), kun odotimme 8,9 MEUR:n liikevoittoa 35,2 %:n liikevoittomarginaalilla. Talentin liikevoitto laski vertailukaudesta 15 % 3,3 MEUR:oon, alittaen 3,6 MEUR:n ennusteemme. Consumerissa tuloskasvu oli odotuksiamme parempaa ja liikevoitto nousi 59 % 4,3 MEUR:oon (enn. 3,7 MEUR). Medialiiketoimintojen tuloskasvua tuki tehokkuuden parantuminen ja digiliiketoimintojen kasvu. Raportoituun liikevoittoon sisältyi -0,3 MEUR kertaeriä, minkä vuoksi 14,5 MEUR:n raportoitu liikevoitto oli lähes linjassa 0 MEUR kertaeriä sisältäneeseen ennusteeseemme (enn. 14,3 MEUR). Edelleen tuloslaskelman alemmilla riveillä rahoituserät olivat selvästi odotuksiamme suuremmat ja verot hieman odotuksiamme alemmat, joiden nettovaikutuksesta Q2:n osakekohtainen tulos oli ennusteemme mukaisesti 0,12 euroa.
Yhtiö toisti odotetusti aiemman ohjeistuksensa. Alma Media arvioi vuoden 2019 liikevaihdon pysyvän edellisvuoden 2018 tasolla (2018: 355 MEUR) ja oikaistun liikevoiton kasvavan vuoden 2018 tasosta (2018: 57,3 MEUR). Ennusteemme Alma Median liikevaihdolle oli ennen Q2-raporttia 346 MEUR ja oikaistulle liikevoitolle 61 MEUR. Markkinanäkymien osalta Q2-raportti oli pääosin odotettu, sillä Saksan talouskasvun hidastuminen näyttää heijastuvan jo selvästi Tsekin ja Slovakian rekrytointimainonnan kasvuvauhtiin. Medialiiketoimintojen markkinatilanne on odotetun vaisu, mutta yhtiön tehostustoimet ja myyntimixin parantuminen tukevat kannattavuutta osin odotuksiamme voimakkaammin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut20.05.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 354,7 | 345,9 | 348,2 |
kasvu-% | −3,43 % | −2,49 % | 0,67 % |
EBIT (oik.) | 57,3 | 61,4 | 60,4 |
EBIT-% (oik.) | 16,15 % | 17,74 % | 17,34 % |
EPS (oik.) | 0,46 | 0,52 | 0,52 |
Osinko | 0,35 | 0,38 | 0,42 |
P/E (oik.) | 11,98 | 18,89 | 18,93 |
EV/EBITDA | 8,16 | 10,30 | 10,19 |