Alma Media julkistaa Q2’20-raportin perjantaina noin klo 08.00. Odotamme liikevaihdon laskeneen selvästi Q2:lla koronakriisin kysyntävaikutuksista johtuen, mikä painaa myös kannattavuutta ripeistä sopeutustoimista huolimatta. Yhtiö antoi keväällä tulosvaroituksen koronan myötä heikentyneiden liiketoimintanäkymien takia, emmekä odota yhtiön antavan uutta ohjeistusta toistaiseksi. Raportissa kiinnitämme huomioita erityisesti sopeutustoimien purevuuteen sekä johdon kommentteihin liiketoimintojen näkymistä Q3:lle ja loppuvuodelle.
Ennustamme Alma Median liikevaihdon laskeneen Q2:lla noin 23 % 49 MEUR:oon, mikä on hieman konsensuksen vastaavan ennusteen alapuolella. Koronan vaikutukset alkoivat näkyä Alman päämarkkinoilla arviomme mukaan merkittävissä määrin maaliskuun lopulla ja olivat voimakkaimmillaan Q2:n aikana, mikä näkyy myös mediamainonnan jyrkkänä pudotuksena. Siten ennusteissamme odotamme Marketsin liikevaihdon laskeneen Q2:lla reilu 31 % vertailukaudesta, kun taas Consumerin liikevaihdon odotamme laskeneen noin 20 %. Odotamme Talentin liikevaihdon laskua pehmentäneen digitaalisen sisältöliikevaihdon kasvu, mutta odotamme segmentin liikevaihdon laskeneen niin ikään selvästi vertailukaudesta (-15 %).
Liikevaihdon laskun seurauksena ennustamme Alma Median oikaistun liikevoiton laskeneen Q2:lla vertailukauden tasolta 3,1 MEUR:oon ja oikaistun liikevoitto-%:n heikentyneen 6,3 %:iin (Q1’19: 18,5 %). Oikaistun liikevoiton ennusteemme on käytännössä linjassa konsensuksen vastaavan ennusteen kanssa. Odotamme oikaistun liikevoiton laskevan huomattavasti kaikissa segmenteissä, vaikkakin liikevaihdon laskun vaikutusta pehmentää ripeät sopeutustoimet. Olemme huomioineet Q2-ennusteessamme kesäkuussa ilmoitetun Ruotsin medialiiketoimintojen myynnin ja siitä aiheutuvan 2,7 MEUR:n negatiivisen kertaerän, joka painaa raportoituja lukuja. Näin ollen osakekohtaisen tuloksen ennustamme jäävän 0,02 euroon. Ei-jatkuvien liiketoimintojen osalta yhtiö tulee kuitenkin kirjaamaan 58 MEUR:n (noin 0,70 euroa osakkeelta) myyntivoiton aluelehtiliiketoiminnan myynnistä Sanomalle.
Ennakoimme Alma Median jatkavan ohjeistuksen osalta edelleen keväällä valittua linjaa, missä epävarmuuteen vedoten yhtiö ei antanut uutta ohjeistusta vuodelle 2020. Pyrimme löytämään Q2-raportista ja johdon kommenteista vastausta erityisesti kysynnän elpymisen kulmakertoimeen, arvioihin markkinakehityksestä, sekä siihen, miten yhtiön toteuttamat sopeutustoimet ovat purreet ja miten sopeutustoimia jatketaan. Ennusteissamme odotamme yhtiön liiketoiminnan pohjakosketuksen osuvan Q2-Q3’20 ajanjaksolle, ja odotamme kysynnän laskun taittuvan loppuvuotta kohden. Näkemyksemme mukaan odottamamme suhteellisen ripeä elpyminen koronapandemian vaikutuksesta sekä liiketoiminnan vahvat ajurit puoltavat katseen pitämistä pitkän aikavälin arvonluonnissa. Tämän kokonaiskuvaa koronapandemian aiheuttama äkkijarrutus ei arviomme mukaan olennaisesti horjuta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut13.07.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 250,2 | 218,1 | 228,4 |
kasvu-% | −29,46 % | −12,81 % | 4,70 % |
EBIT (oik.) | 49,4 | 36,3 | 45,8 |
EBIT-% (oik.) | 19,74 % | 16,64 % | 20,04 % |
EPS (oik.) | 0,37 | 0,31 | 0,39 |
Osinko | 0,40 | 0,40 | 0,42 |
Osinko % | 5,03 % | 4,26 % | 4,47 % |
P/E (oik.) | 21,33 | 30,25 | 23,98 |
EV/EBITDA | 10,32 | 15,71 | 13,14 |