Alma Media raportoi aamulla selvästi odotuksia paremmasta operatiivisesta tuloskehityksestä koronan varjostamalta Q3:lta. Yhtiö toisti odotuksiemme mukaisesti ohjeistuksensa, jonka mukaan jatkuvien toimintojen vuoden 2020 liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton odotetaan laskevan selvästi vuoden 2019 tasosta. Yhtiön mukaan koronapandemian vaikutukset yhtiön liiketoimintaan olivat Q3:lla odotuksia vähäisemmät ja epidemian vaimentuessa sekä rajoitusten poistuessa alkanut talouden vaiheittainen palautuminen näkyi liikevaihdon laskun hidastumisena. Odotamme osakkeeseen positiivista kurssireaktiota selvästi odotuksia paremman Q3-raportin jälkeen.
Alma Median kokonaisliikevaihdon kehitys oli Q3:lla meidän ja konsensuksen ennusteita parempaa, kun jatkuvien toimintojen liikevaihto jäi vertailukautta noin 7 % alemmaksi 54 MEUR:oon (Inderes enn. -18 %). Segmenttitasolla vahvempaa liikevaihdon kehitystä selitti erityisesti Markets, jonka liikevaihto laski Q3:lla vain -10,5 % (enn. -24 %) rekrytointiliiketoiminnan ennakoitua vahvempaa palautumista heijastellen. Myös Talentin -7 %:n ja Consumerin -8 %:n liikevaihdon lasku oli hieman odotuksiamme maltillisempaa.
Q3:n oikaistu liikevoitto laski vertailukaudesta vain lievästi 13,2 MEUR:oon, ylittäen kirkkaasti sekä meidän 7,9 MEUR:n ennusteemme että 9,3 MEUR:n tasolla olleen konsensuksen ennusteen. Odotettua parempaa operatiivista tulosta selittää erityisesti Marketsin ennustettua vahvempi volyymikehitys ja vahvalla tasolla säilynyt suhteellinen kannattavuus, mutta myös Talentin ja muiden toimintojen tulos oli ennakoimaamme parempi. Yhtiö kertoi myös kulusäästöjen jatkuneen Q3:lla (3,1 MEUR), mikä oli odotuksien mukaista. Tuloslaskelman alemmilla riveillä ei ollut yllätyksiä ja siten Q3:n osakekohtainen tulos 0,12 euroa ylitti ennusteemme selvästi odotuksiamme vahvempaa operatiivista tulosta peilaten (enn. 0,06).
Yhtiö toisti odotuksiemme mukaisesti ohjeistuksensa ja arvioi jatkuvien toimintojen vuoden 2020 liikevaihdon (2019: 250 MEUR) ja oikaistun liikevoiton (2019: 49 MEUR) laskevan selvästi vuoden 2019 tasosta. Näkymien osalta yhtiö kommentoi, että pandemian toisen aallon voimistuminen lisää talouden epävarmuutta ja liiketoimintanäkymät viimeiselle neljännekselle ovat edelleen sumuisat. Kolmen kvartaalin jälkeen yhtiön liikevaihto on vajaa 9 % ja oikaistu liikevoitto reilu 7 % viime vuotta jäljessä ja siten linjassa ohjeistuksen kanssa. Kirkkaasti odotuksia vahvemman Q3-raportin myötä on kuluvan vuoden ennusteissamme kuitenkin selvää nousuvaraa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.07.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 250,2 | 219,8 | 225,8 |
kasvu-% | −29,46 % | −12,14 % | 2,73 % |
EBIT (oik.) | 49,4 | 39,4 | 47,6 |
EBIT-% (oik.) | 19,74 % | 17,94 % | 21,07 % |
EPS (oik.) | 0,37 | 0,32 | 0,40 |
Osinko | 0,40 | 0,40 | 0,42 |
Osinko % | 5,03 % | 4,14 % | 4,35 % |
P/E (oik.) | 21,33 | 30,46 | 23,94 |
EV/EBITDA | 10,41 | 15,41 | 13,01 |