Alma Media julkaisee vuoden 2019 tilinpäätöksen 14.2. perjantaina aamulla. Tulosjulkaisua värittää 11.2. julkistettu aluelehtiliiketoiminnan myynti Sanomalle, mikä muuttaa merkittävästi Alma Median liiketoimintarakennetta, tuloskasvunäkymää sekä rahoitusasemaa. Operatiivisesti odotamme yhtiön liikevaihdon ja tuloskehityksen olleen Q4:llä digituottojen kasvun ja painetun median tuottojen laskun ristivedossa vakaata. Ennakoimme Alma Median ohjeistavan vuodelle 2020 positiivista liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton kehitystä jatkuviin liiketoimintoihin. Nostimme yrityskaupan myötä osinkoennustettamme ja odotamme vahvan taseen ja kassavirran myötä osinkoon merkittävää korotusta vertailukaudesta.
Ennustamme Alma Median liikevaihdon laskeneen Q4:llä noin 2 % 90 MEUR:oon (Q4’19: 92 MEUR). Odotamme digitaalisen liikevaihdon jatkaneen selvää kasvua (enn. +5 % v/v), mutta painetun median tuottojen olleen edelleen selvässä laskussa (enn. -6 %). Segmenttitasolla odotamme Q4:ltä kasvua ainoastaan 100 %:sti digitaalisia palveluita tarjoavan Markets-segmentin liikevaihtoon (+5 % v/v). Talent-segmentin liikevaihto laskee ennusteessamme noin 1 %:n vertailukaudesta ja Consumerin liikevaihto painetun median isomman painoarvon myötä 3 %. TNS:n julkaisemien mediamainonnan tilastojen mukaan mainonnan määrä laski Q4:llä vuoden takaisesta 5 %. Erityisesti sanomalehtimainonnan kehitys oli Q4:llä heikkoa (-10 %) ja verkkomainonnan kasvukin jäi hyvin vaatimattomalle tasolle (+1 %). Olemme ennusteissamme olettaneet Alma Median painetun mainonnan myynnin laskun olevan hieman yleistä kehitystä loivempaa ja Alma Median suunnilleen säilyttäneen markkinaosuutensa verkkomainonnassa.
Odotamme oikaistun Q4-liikevoiton olleen suunnilleen vertailukauden tasolla 16,8 MEUR:ssa (Q4’17: 17,1 MEUR) ja oikaistun liikevoitto-%:n vakaana 18,6 %:ssa. Ennusteessamme liikevoittoa nostaa vertailukaudesta erityisesti Marketsin kannattava kasvu, mutta odotamme Talentin ja Consumerin liikevoiton jäävän painetun median tuottojen laskun ja syklisen mainosmyynnin laskun myötä vertailukauden alle. Odotamme raportoitua liikevoittoa rasittavan vain pienehköt negatiiviset kertaerät. Osakekohtaisen tuloksen ennustamme nousevan 0,14 euroon vertailukauden 0,13 eurosta ja osingon 29 % 0,45 euroon osakkeelta (aik. 0,40 euroa), mikä tarkoittaisi noin 5 %:n osinkotuottoa eilisen päätöskurssilla laskettuna (8,98 euroa).
Ennakoimme Alma Median ohjeistavan jatkuviin liiketoimintoihin vuodelle 2020 kasvavaa liikevaihdon kehitystä (2019e jatkuvien toimintojen liikevaihto 245 MEUR) ja kasvavaa oikaistua liikevoittoa (2019e: jatkuvat liiketoiminnot 52 MEUR). Alma Median tuloskasvu nojaa vuonna 2020 pääasiassa Markets-segmentin kasvun varaan, mutta toiminnan tehostumisen ja digitaalisten tuottojen kasvun avulla medialiiketoimintojen liikevoittotaso säilynee vakaana.
Suhtaudumme Alma Median näkökulmasta positiivisesti eiliseen yrityskauppaan, mutta emme tee ennen perjantain tulosjulkistusta muutoksia näkemykseemme osakkeesta (lisää-suositus) tai ennusteisiin. Pidämme Alma Median aluelehtiliiketoiminnasta saamaa kauppahintaa kohtuullisen hyvänä, ottaen huomioon liiketoimintojen vaisut kasvunäkymät ja rajalliset strategiset kasvumahdollisuudet. Myytävien liiketoimintojen velaton kauppahinta on 115 MEUR ja yhtiö kirjaa kaupan toteutuessa arviolta 58 MEUR:n myyntivoiton. Kauppahinta vastaa pro forma -liikevoitolla ja Postin kanssa tehdyn ulkoistussopimuksen tuomat kustannussäästöt huomioiden 7,7x EV/liikevoitto-kerrointa. Alma Medialla on yritysmyynnin jälkeen käytössään noin 300 MEUR:n varat digitaalisen median ja palveluiden kasvuun tähtäävän strategian tukemiseen yritysostoihin. Pidämme todennäköisenä, että yksi Alma Median potentiaalisista yritysostokohteista voisi olla Sanoman strategiseen tarkasteluun asettama digitaalisten markkinapaikkojen liiketoiminta, jonka yritysarvo voisi olla karkean arviomme mukaan noin 125-150 MEUR.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut12.02.2020
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 354,7 | 343,3 | 343,6 |
kasvu-% | −3,43 % | −3,23 % | 0,11 % |
EBIT (oik.) | 57,3 | 62,2 | 67,4 |
EBIT-% (oik.) | 16,15 % | 18,12 % | 19,61 % |
EPS (oik.) | 0,46 | 0,52 | 0,55 |
Osinko | 0,35 | 0,45 | 0,50 |
Osinko % | 6,32 % | 4,79 % | 5,32 % |
P/E (oik.) | 11,98 | 17,98 | 16,96 |
EV/EBITDA | 8,03 | 11,12 | 9,29 |