Toistamme Alma Median lisää-suosituksen ja tarkistamme tavoitehinnan 8,30 euroon (aik. 8,20 euroa). Alma Media järjesti eilen analyytikkotapaamisen, jossa yhtiön johto kävi läpi markkinan kehitystrendejä, yhtiön taloudellista kehitystä, strategisia painopistealueita sekä segmenttien kehitystä. Tapaaminen vahvisti käsitystämme siitä, että yhtiöllä on ½-osaa liikevaihdosta ja ¾-osaa tuloksesta muodostavien digiliiketoimintojen avulla hyvät edellytykset jatkaa tuloskasvua hidastuvassakin talousympäristössä. Lisäksi vahva tase ja kassavirta mahdollistavat vahvan osinkotuoton sekä merkittävän kokoiset yritysostot.
Yhtiö antoi analyytikkotapaamisessa selvät askelmerkit tuloskasvupolulla jatkamiseksi
Alma Median päämarkkinoiden talouskasvu on hidastumassa lähivuosina ja median rakennemurros jatkuu voimakkaana. Vaikka vaisu talouskasvu heikentää Alma Median kasvupotentiaalia, näkee yhtiö edelleen hyvät edellytykset tuloskasvun jatkamiselle 1) yli 50 % liikevaihdosta tuovan digitaalisen liiketoiminnan erittäin kannattavan kasvun, 2) vahvan markkina-aseman, 3) aiemmin tehtyjen kasvupanostusten skaalautumisen, 4) tehokkuuden parantumisen, sekä 5) yritysostojen kautta. Tuloskasvun keihäänkärkenä toimii yhä Markets-liiketoiminto, joka hakee kannattavaa kasvua erityisesti arvoketjun palveluihin ja uusille markkinoille laajentumisesta. Medialiiketoiminnoissa (Consumer, Talent) puolestaan digitaalisten mediasisältöjen ja palveluiden myynti on saatu tuoteuudistuksilla ja dataa hyödyntävällä markkinoinnilla voimakkaaseen kasvuun, mikä kompensoi jo tehokkaasti printtilehtien ja niihin liitännäisten palveluiden myynnin laskua. Medialiiketoimintojen haasteena on kuitenkin printtimainonnan laskun vuoksi vaisusti kehittyvä mainosmarkkina, minkä tulosvaikutuksen paikkaamiseksi yhtiö pyrkii jatkuvasti tekemään toimintaa tehostavia järjestelyjä (esim. jakelutoimintojen ulkoistaminen Postille) ja digitaalisia palveluita kasvattavia yritysostoja (esim. Etua.fi). Vahvan taseen ja kassavirran myötä yhtiöllä on käytettävissä yritysostoihin kokonaisuutena reilun 200 MEUR:n rahoituskapasiteetti, minkä uskomme kohdistuvan erityisesti Marketsin laajentamiseen uusille markkinoille. Haasteena yritysostoille ovat kuitenkin potentiaalisten ostokohteiden korkeat arvostustasot.
Tuloskasvu jatkuu lähivuosina vaimeasta syklistä huolimatta ja lisäksi yhtiö tarjoaa vahvaa osinkovirtaa
Teimme pieniä positiivisia muutoksia lähivuosien tulosennusteisiimme. Odotamme Markets-segmentin tuloksen säilyvän lähivuodet selvässä kasvussa lievän liikevaihdon kasvun ja kulujoustojen avulla. Medialiiketoiminnoissa liikevaihdon kasvunäkymät ovat kokonaisuutena vaisut, mutta odotamme niiden kannattavuuden parantuvan kun digiliiketoiminnan osuus kasvaa, poistot alenevat ja jakeluliiketoiminnan ulkoistus parantaa merkittävästi kustannusrakennetta sekä synnyttää merkittävän myyntivoiton. Ennustamme vuodelle 2019 noin 13 %:n oikaistua tuloskasvua. Vuosille 2020-2021 ennustamme vakaata liikevaihdon kehitystä ja keskimäärin noin 6 %:n oikaistun liikevoiton ja osakekohtaisen tuloksen kasvua. Liiketoimintojen myyntivoittojen, velattoman taseen ja vahvan kassavirran tukemana ennustamme keskimäärin noin 12 %:n vuosittaista osingon kasvua.
Osake tarjoaa edelleen hyvän kokonaistuotto-odotuksen vaimentuvan syklin vastapainoksi
Näemme Alman arvostustason edelleen houkuttelevana hieman yli 10 %:iin nousevalla kokonaistuotolla (tuloskasvu +6 % + osinko 5 %) sekä kassavirtamallin ja osien summan indikoimaan arvoon suhteutettuna (8-9 euroa). Vahva kurssinousu on nostanut arvostuskertoimia ylöspäin (2020e EV/EBIToik. 11x, P/E oik. 14x. P/E 12x), mutta osakkeen tulospohjainen arvostus ei muodosta vielä merkittävää estettä kurssinousulle. Osakkeen riskitasoa kohottaa syklin vaihe ja median rakennemurroksen luoma paine, mutta yhtiö on hallinnut näitä riskejä erinomaisesti ja ennakoiden.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.12.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 295,3 | 343,3 | 343,6 |
kasvu-% | −19,60 % | 16,24 % | 0,11 % |
EBIT (oik.) | 17,0 | 62,2 | 67,4 |
EBIT-% (oik.) | 5,76 % | 18,12 % | 19,61 % |
EPS (oik.) | 0,46 | 0,52 | 0,55 |
Osinko | 0,35 | 0,40 | 0,44 |
Osinko % | 6,32 % | 4,26 % | 4,68 % |
P/E (oik.) | 11,98 | 17,98 | 16,96 |
EV/EBITDA | 16,95 | 11,12 | 9,24 |