Alma Media järjesti eilen pääomamarkkinapäivän (CMD). CMD:llä yhtiö tarjosi syväsukelluksen kolmen liiketoiminta-alueen nykytilaan ja niiden kasvumahdollisuuksiin, minkä lisäksi yhtiö julkaisi uudet pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet. Kokonaisuutena päivän anti ei tarjonnut yllätyksiä ja odotamme yhtiön digitaalisten tuottojen kasvun jatkuvan lähivuosina aikaisemmin arvioimiemme askelmerkkien mukaisesti. Osakkeen ollessa oikein hinnoiteltu toistamme vähennä-suosituksemme ja ennusteiden lieviä tarkistuksia heijastellen tarkistamme tavoitehintamme 11,5 euroon (aik. 12,0 euroa).
Kolme vahvan markkina-aseman liiketoiminta-aluetta
CMD:llä Alma Media kävi läpi liiketoiminnan painopisteen toteutunutta muutosta, edelleen jatkuvaa ydinliiketoiminnan transformaatiota ja etenkin liiketoiminta-alueiden kasvumahdollisuuksia. Markkina-asemien ollessa nykyisten liiketoimintojen ydinpalveluissa vahva, korostuu kasvun tavoittelussa jatkossa markkinoiden uudet taskut ja maantieteellinen laajentuminen. Tämä tulee arviomme mukaan tarkoittamaan jo nähtyä arvoketjun sisällä tapahtuvan laajentumisen jatkamista, mitä voidaan tehdä sekä uusia palveluja kehittämällä ja/tai pienillä yritysostoilla laajentumista.
Päivitetyt taloudelliset tavoitteet
Päivitetyt pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet ovat 1) liikevaihdon kasvu vuosittain yli 5 % 2) oikaistu liikevoitto-% yli 20 % ja 3) nettovelan ja käyttökatteen suhde alle 2,5x. Liikevaihdon kasvutavoite pitää sisällään myös mahdolliset yritysostot. Yhtiön tavoitteena on jatkossakin jakaa yli 50 % tuloksesta osinkoina. Pidämme liikevaihdon kasvun tavoitetta nykyinen liiketoimintaportfolio ja edelleen jatkuva painetun median lasku huomioiden asianmukaisena. Kannattavuuden osalta yhtiö on tavoitetason yläpuolella (ed. 12kk oik. liikevoitto-% 21 %) ja siten tavoitetason asettama lattiaraja ei ole vaativa. Samalla on kuitenkin huomioitava, että uusien kasvuaihioiden kannattavuuspotentiaali hidastanee konsernitason kannattavuusparannuksen edellytyksiä. Velkaantuneisuutta koskevan tavoitteen yhtiö papereissamme saavuttaa ensi vuoden aikana ja liiketoiminnan hyvä kassavirran tuottokyky vahvistaa epäorgaanisen kasvun mahdollisuuksia velkalastin melko ripeän sulattelun jälkeen.
Kasvuodotukset lievästi alle tavoitteen, mutta kannattavuuden osalta tavoite ylittyy
Lähivuosien ennusteissamme odotamme Alma Median orgaanisen kasvun asettuvan Nettix-yritysoston aiheuttaman kasvuspurtin jälkeen keskimäärin lievästi tavoitetason alapuolelle ilman epäorgaanista kasvua. Pidämme kuitenkin todennäköisenä, että yhtiö jatkaa historiassa hyvin onnistunutta epäorgaanista kasvua. Vuosien 2021-2024 oikaistun liikevoitto-% ennusteissamme odotamme keskimäärin 22,9 %:n kannattavuutta.
Kireä lyhyen tähtäimen arvostus neutralisoituu keskipitkällä aikavälillä
Alma Median osakkeen tulospohjainen arvostustaso on näkemyksemme mukaan lyhyen tähtäimen tulostasoon suhteutettuna hieman koholla etenkin taseen kohonnut velkataso huomioiden (2021e P/E 19x ja EV/EBIT 18x). Tulokasvun ja vahvan kassavirran myötä arvostus kuitenkin painuu perustellulle tasolle, kun vuosien 2022-2023e oik. P/E-kertoimet ovat 18x ja 17x ja vastaavat EV/EBIT-kertoimet ovat 17x ja 15x. Olennaista nousuvaraa emme kuitenkaan arvostuksessa näe ja siten arvostuskertoimien nousuvarasta ja noin 3 %:n osinkotuotosta muodostuva tuotto-odotus ei mielestämme riitä lisäostojen perusteeksi.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.09.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 230,2 | 271,9 | 288,2 |
kasvu-% | −7,99 % | 18,10 % | 6,02 % |
EBIT (oik.) | 45,5 | 61,2 | 65,2 |
EBIT-% (oik.) | 19,74 % | 22,53 % | 22,62 % |
EPS (oik.) | 0,36 | 0,56 | 0,61 |
Osinko | 0,30 | 0,32 | 0,35 |
Osinko % | 3,36 % | 3,40 % | 3,72 % |
P/E (oik.) | 24,56 | 16,65 | 15,51 |
EV/EBITDA | 12,82 | 13,44 | 11,82 |