Alma Media antoi perjantaina positiivisen tulosvaroituksen koskien vuoden 2021 jatkuvien toimintojen liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton kehitystä. Tuloskehitystä nostaa yhtiön kaikkien liiketoimintasegmenttien ennakoitua vahvempi liiketoiminnan kehitys toisella vuosineljänneksellä.
Uudessa ohjeistuksessa Alma Media arvioi jatkuvien toimintojen vuoden 2021 liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton kasvavan selvästi vuoden 2020 tasosta (aik. jatkuvien toimintojen vuoden 2021 liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton odotetaan kasvavan vuodesta 2020). Vuoden 2020 jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 230 MEUR ja oikaistu liikevoitto 45,4 MEUR. Yhtiön mukaan koronapandemian kehityksen vaikutuksia on edelleen vaikea arvioida ja siitä johtuen epävarmuus Alma Median toimintaympäristössä jatkuu loppuvuonna 2021.
Toisen vuosineljänneksen ennakoitua vahvempaa kehitystä on ajanut yhtiön mukaan Alma Careerin rekrytointiliiketoiminnan arvioitua nopeampi palautuminen koronapandemian aiheuttamasta kysynnän laskusta. Alma Media arvioi vilkastuneen rekrymarkkinan kehityksen taustalla olevan osittain patoutuneen kysynnän realisoitumista. Myös muiden segmenttien (Alma Consumer ja Alma Talent) liikevaihto ja kannattavuus ovat olleet aikaisemmin arvioitua tasoa korkeammalla Q2:lla. Mediamainonnan myynti, joka on merkittävä tulolähde Consumerille ja Talentille, on yhtiön mukaan kasvanut Q2:lla 70 % koronapandemian alhaiselle tasolle painamasta vertailukaudesta. Myös digitilausten, kuluttajille suunnattujen asumisen ja autoilun markkinapaikkojen sekä vertailupalveluiden kysyntä on yhtiön mukaan jatkunut vahvana. Lisäksi Talentin palveluiden myynti on kasvanut selvästi H1:llä. Orgaanisen kasvun lisäksi liikevaihtoa ja liikevoittoa kasvattavat tehdyt yritysostot, joista merkittävimpänä maaliskuussa hankittu moottorialan johtava markkinapaikka Nettix.
Tämän hetken ennusteemme Alma Median liikevaihdoksi vuonna 2021 on 253 MEUR (+10 % vs. 2020) ja oikaistuksi liikevoitoksi 56,6 MEUR (+25 % vs. 2020). Ohjeistuksen noston jälkeen ennusteissamme on nousupainetta etenkin liikevaihdon osalta, sillä odotimme yhtiöltä jo valmiiksi voimakasta tuloskasvua tänä vuonna. Tulemme tarkastelemaan ennusteitamme lähiaikoina julkistettavan Q2-tulosennakon yhteydessä. Alma Media julkistaa Q2-raporttinsa 21. heinäkuuta. Toukokuun lopussa julkaisemamme ja edelleen ajankohtainen laaja raportti on vapaasti luettavissa täältä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.05.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 230,2 | 253,1 | 273,6 |
kasvu-% | −7,99 % | 9,97 % | 8,07 % |
EBIT (oik.) | 45,5 | 56,6 | 68,5 |
EBIT-% (oik.) | 19,74 % | 22,37 % | 25,03 % |
EPS (oik.) | 0,36 | 0,53 | 0,64 |
Osinko | 0,30 | 0,32 | 0,35 |
Osinko % | 3,36 % | 3,33 % | 3,64 % |
P/E (oik.) | 24,56 | 18,32 | 14,96 |
EV/EBITDA | 12,82 | 14,75 | 12,15 |