Anora järjesti eilen pääomamarkkinapäivän, jossa se kertoi tarkemmin viime viikolla julkaistuista uudesta strategiasta ja taloudellisista tavoitteista. Strategian fokuksessa on kasvu, joka vaatii panostuksia eli kulujen kasvua, ja 16 % käyttökatemarginaalitavoite onkin vasta vuodelle 2030. Lähivuosina yhtiö uskoo pystyvänsä kompensoimaan kasvavat kasvupanostukset tehokkuussäästöillä, mutta ainakaan merkittävää marginaaliparannusta ei mielestämme ole syytä odottaa. Ennusteemme ovat linjassa tämän kanssa, sillä vuosille 2022-24 odotamme 12-13 %:n käyttökatemarginaalia.
Uusi strategia ja taloudelliset tavoitteet julkistettiin jo viime viikolla
Anora julkisti jo viime viikolla uudet taloudelliset tavoitteensa, ensi kertaa yhdistyneelle Anoralle. Tavoitteet ovat kaudelle 2023-2030 ja käyttökatemarginaalin osalta vasta jakson lopussa eli vuonna 2030. Taloudelliset tavoitteet ovat:
- 3-5 % liikevaihdon kasvu, sisältäen yritysostot, mutta pääosin orgaanista kasvua
- 16 % vertailukelpoinen käyttökate
- alle 2,5x nettovelka/oik. käyttökate
- 50-70 % osingonjakosuhde
Kommentoimme näitä jo lyhyesti tuoreessa raportissamme.
Strategiassa vahva fokus kasvussa, joka vaatii panostuksia
Anoran uusi strategia painottaa selkeästi kasvua. Yhtiö sanoo sen 3-5 % liikevaihdon kasvutavoitteen tarkoittavan noin 1,5 kertaa markkinaa nopeampaa kasvua. Saavuttaakseen tämän Anora aikoo kasvaa sekä monopolimarkkinoilla (Suomi, Ruotsi, Norja), vapaasti kilpailuilla markkinoilla (Tanska, Baltia) että vientimarkkinoilla. Kasvun saavuttaminen vaatii myös panostuksia etenkin markkinointiin. Anora uskoo markkinoiden kasvun olevan noin 2 % ja uskomme, että yhtiön on mahdollista saavuttaa tavoiteltu yli 3 %:n taso panostamalla vahvemmin kasvuun. Emme kuitenkaan usko yhtiön saavuttavan 5 %:n kasvua ilman yritysostoja.
Kasvupanostukset syövät tehostushyödyt lähivuosina, marginaaliparannus vasta strategiakauden loppupuolella
Anora on saavuttanut Q322 mennessä noin 5 MEUR yhteensä 8-10 MEUR synergiahyödyistä liittyen Altian ja Arcusin fuusioon. Tämän lisäksi yhtiö sanoi, se on löytänyt 5-10 MEUR uusia tehostamismahdollisuuksia joiden se odottaa toteutuvan 2025 mennessä. Kasvun vaatimat kustannuspanostukset kuitenkin syövät nämä hyödyt lähivuosina ja käyttökatemarginaalin parantuminen nykyiseltä noin 12 %:n tasolta tavoiteltuun 16 %:n tasoon tapahtuu yhtiön mukaan vasta strategiakauden loppupuolella. Tätä ajaa yhtiön mukaan myyntimixin parantuminen ja skaalahyödyt. Tämä näyttää mielestämme realistiselta ja marginaalitavoitteen toteutuminen vaatii hyvää kasvua läpi vuosien 2023-30.
Ei tarvetta muuttaa lähivuosien ennusteita, potentiaalia keskipitkälle aikavälille
Lähivuosien ennusteemme ovat hyvin linjassa Anoran viestin kanssa melko tasaisesta marginaalista, joskin kasvuennusteemme on vain 2 %:n luokkaa. Mikäli Anora onnistuu luomaan selvästi markkinaa nopeampaa kasvua keskipitkällä aikavälillä, sillä on mahdollisuus parantaa myös marginaalitasoa kohti tavoiteltua 16 %:a, joka olisi odotuksiamme parempi taso. Emme näe kuitenkaan vielä tarvetta muuttaa oletuksiamme. Yhtiön arvostus lähivuosille näyttää pikemminkin kalliilta (P/E 15x 2023), joten nykyinen arvostus vaatii mielestämme jonkun verran tuloskasvua jatkossa. Mikäli yhtiö pystyisi kasvamaan 3 % vuodessa 2030 asti ja saavuttamaan 2030 16 %:n käyttökatemarginaalin sen vuosittainen tuloskasvu olisi 7 %:n luokkaa. Osingon kanssa kokonaistuotto-odotus nousisi yli 10 %:n, mutta ei silti ole erityisen houkutteleva ottaen huomioon tavoitteen saavuttamiseen liittyvä epävarmuus.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Anora Group
Anora on Pohjoismaiden markkinajohtaja viineissä ja väkevissä alkoholijuomissa.Yhtiöllä on laaja brändiportfolio, jota se tuottaa tai jakelee kotimarkkinamyynnin lisäksi kymmeniin maihin. Anora Groupiin kuuluvat lisäksi Anora Industrial sekä logistiikkayhtiö Vectura. Anoran osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut23.11.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 665,0 | 712,1 | 728,7 |
kasvu-% | 94,22 % | 7,08 % | 2,33 % |
EBIT (oik.) | 69,8 | 50,7 | 55,5 |
EBIT-% (oik.) | 10,50 % | 7,11 % | 7,62 % |
EPS (oik.) | 1,04 | 0,50 | 0,50 |
Osinko | 0,45 | 0,35 | 0,35 |
P/E (oik.) | 10,42 | 10,76 | 10,66 |
EV/EBITDA | 9,03 | 8,01 | 6,07 |