Aspo tiedotti tytäryhtiönsä Telkon allekirjoittaneen sitovan esisopimuksen Valko-Venäjän tytäryhtiönsä myynnistä. Tiedote ei sisältänyt olennaisia yllätyksiä, sillä yhtiö on jo aiemmin kertonut irtaantuvansa Telkon Venäjän ja Valko-Venäjän liiketoiminnoista. Olemme kommentoineet aiemmin julkaistua Venäjän liiketoimintojen myyntiä täällä.
Järjestely vaatii vielä viranomaisten hyväksynnän
Venäjän liiketoimintojen myynnin tapaan suhtaudumme positiivisesti myös Valko-Venäjältä irtaantumisen edistymiseen, sillä se vapauttaa pääomia allokoitavaksi länteen ja myös johdon resurssit ovat irtaantumisprosessin jälkeen mahdollista kanavoida uuden strategian toteuttamiseen. Huomionarvioista kuitenkin on, että poikkeusoloista johtuen yrityskauppojen toteutuminen vaatii vielä paikallisten viranomaisten hyväksynnän. Näin ollen kummankin valtion huomattava juridinen ja poliittinen epävarmuus huomioiden ei järjestelyjen läpimenoa voida vielä pitää varmana. Esimerkiksi Valko-Venäjän presidentti on uhannut kansallistaa liiketoimintoja, joita ulkomaiset omistajat pyrkivät maassa myymään. Telkon tapauksessa kauppahinnan ollessa vain nimellinen ei tämänkään skenaarion toteutumisella olisi olennaista merkitystä konsernin kassavirtojen näkökulmasta. Lisäksi myytävän Valko-Venäjän yhtiön kokoluokka on kohtalaisen pieni, mikä näkemyksemme mukaan laskee paikallisten viranomaisten poikkiteloin asettumisen todennäköisyyttä.
Myyntien kertakulut rasittavat tulosta loppuvuonna
Telkon kertakuluista oikaistuun liikevoittoon tai ennusteisiin ei nyt julkaistulla myynnillä ole olennaista vaikutusta, sillä Aspon johto kommentoi Q3-tuloksen yhteydessä Venäjän ja Valko-Venäjän toimintojen tuloskontribuution olleen Q3:lla lähellä nollaa. Järjestelyjen kertakulut nousevat kuitenkin tämän hetken arviolla noin 10 MEUR:oon (sisältäen alaskirjaukset ja transaktiokulut), mikä on luonnollisesti Aspon kokoluokassa huomattava. Koko tilikauden osalta Aspon johto on arvioinut yhteenlaskettujen kertakulujen nousevan noin 25 MEUR:oon, mikä sisältää myös yrityskaupat. Mielestämme lyhyen aikavälin kertaluonteisten tappioiden minimointia olennaisempaa on kuitenkin vapauttaa konsernin resursseja varsinaisen strategian toteuttamiseksi.
Riippumatta kauppojen lopullisesta ajoituksesta, luokittelee Aspo jatkossa Telkon Venäjän ja Valko-Venäjän yhtiöt myytävänä oleviksi liiketoiminnoiksi. Tällä on kuitenkin käsityksemme mukaan vaikutusta lähinnä tasetietojen raportointiin, ja liiketoiminnot näkyvät edelleen tuloslaskelmalla osana segmentin liikevoittoa kauppojen toteutumiseen asti. Tällä ei kuitenkaan ole jatkossakaan olennaista vaikutusta, sillä odotamme liiketoimintojen tuloskontribuution säilyvän nollan tuntumassa. Järjestelyihin liittyvät kertakulut yhtiö on arvioinut kirjaavansa kuluvan vuoden viimeiselle kvartaalille.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Aspo
Aspo on Suomessa vuonna 1929 perustettu teollisuuden logistiikkapalveluihin keskittyvä monialayhtiö, jonka liiketoiminta koostuu kolmesta liiketoimintasegmentistä: ESL, Telko ja Leipurin. Aspon strategian keskiössä on omistaa ja kehittää B2B-markkinoilla pääsääntöisesti operoivia yrityksiä. Maantieteellisesti Aspo on fokusoitunut toimimaan Pohjois-Euroopassa ja itämarkkinoilla.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut02.11.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 573,3 | 629,6 | 586,5 |
kasvu-% | 14,49 % | 9,81 % | −6,84 % |
EBIT (oik.) | 42,4 | 54,4 | 40,8 |
EBIT-% (oik.) | 7,40 % | 8,64 % | 6,96 % |
EPS (oik.) | 1,02 | 1,33 | 0,93 |
Osinko | 0,45 | 0,46 | 0,47 |
Osinko % | 3,96 % | 8,04 % | 8,22 % |
P/E (oik.) | 11,08 | 4,30 | 6,16 |
EV/EBITDA | 8,63 | 5,86 | 4,91 |