Markkinoinnin palveluyhtiö Avidly julkaisee H1’20-raportin tiistaina. Odotamme yhtiön liikevaihdon ja kannattavuuden heikentyneen vertailukaudesta selvästi koronatilanteen iskettyä Avidlyn markkinointipalveluiden kysyntään. Inbound-liiketoiminnasta on kuitenkin kuulunut positiivista uutisvirtaa, ja uskommekin sen kasvaneen lievästi viime vuodesta. Yhtiön johto jatkoi kesällä taseen ja liiketoiminnan tervehdyttämistoimia sekä kasvuun tähtäävän strategian uudistamista, ja olemmekin varovaisen optimistisia yhtiön käänteen suhteen. Tarkempaa tietoa odottaessamme katsomme yhtiötä konservatiivisen linssin kautta loppuvuoteen, ja huomiomme kiinnittyykin erityisesti yrityksen johdon näkemykseen strategiatyön edistymisestä, minkä uskomme vaikuttavan sijoittajien haluun katsoa yhtiön arvoa nykytilanteen yli kohti yhtiön kunnianhimoisen kasvustrategian toteutusta.
Odotamme yhtiön liikevaihdon laskeneen vuoden ensimmäisellä puoliskolla 9,9 MEUR:oon (H1’19 11,8 MEUR) ja liikevoiton -0.9 MEUR:oon (H1’19 -0,3 MEUR). Olemme ennustaneet loppuvuoden liikevaihdon konservatiivisesti lähelle alkuvuoden ennustetta, ja ennustamme koko vuoden liikevaihdon yltävän 20,4 MEUR:oon ja liikevoiton -1,3 MEUR:oon. Avidlyn osakkeen pitkän aikavälin arvonkehityksen ratkaisee kuitenkin yhtiön kunnianhimoisen kasvustrategian onnistuminen, minkä vuoksi merkit liiketoiminnan kehitysnäkymistä ovat H1-lukuja tärkeämmässä roolissa.
Koronakriisi on arviomme mukaan vaikuttanut raportointikaudella merkittävästi Avidlyn markkinointipalveluiden kysyntään. Yhtiö ei ole vielä antanut vuodelle 2020 ohjeistusta, mutta kevään merkintäoikeusannin yhteydessä yhtiö tiedotti ensimmäisellä kvartaalilla yltäneensä n. 6,7 MEUR liikevaihtoon ja käyttökatteen tasolla päässeensä noin nollatulokseen, mikä oli sen hetkiseen ennusteeseemme nähden positiivinen yllätys. Inbound-liiketoiminnasta on näkynyt positiivista uutisvirtaa, kun mm. viimevuotisen Netpress-yritysoston lisäkauppahinnan maksamista aikaistettiin suotuisan kehityksen takia ja korona on kasvattanut kiinnostusta markkinointiautomaatioratkaisuihin.
Yrityksen johtoon on tullut uusia tekijöitä: alkuvuodesta aloittivat uusi toimitusjohtaja Jesse Maula ja talousjohtaja Hans Parvikoski, joilla on molemmilla taustaa digitaalisia palveluita tarjoavista kasvuyhtiöistä. Kesäkuussa luovaksi johtajaksi siirtyi Jufo Peltomaa Innofactorilta. Yhtiö myös julkaisi päätöksensä perustaa uuden osakepohjaisen pitkän aikavälin kannustinohjelman, jolla sitoutetaan johtoa yhtiöön pidemmällä aikavälillä. Liiketoiminnan tervehdyttämistoimien osalta keväällä toteutettiin onnistuneesti yhteistoimintaneuvottelut ja lisäksi yhtiö vei läpi onnistuneesti merkintäoikeusannin ja lainarahoitusneuvottelut, joilla tuotiin yhtiön kassaan yhteensä 5,0 MEUR, josta 1,0 MEUR on kuitenkin vielä ehdollinen kannattavuustavoitteisiin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille