Digitaalisen myynnin ja markkinoinnin palveluyhtiö Avidly julkistaa H2-raporttinsa huomenna torstaina 4.3. Numeroiden osalta katsaus tulee olemaan yllätyksetön, sillä yhtiö antoi 16.2. positiivisia ennakkotietoja katsauskauden liikevaihdosta ja kannattavuudesta. Raportissa huomiomme keskittyykin Avidlyn ohjeistukseen ja näkymiin, joista saadaan lisävaloa erityisesti kasvustrategian toteutuksen seuraaviin askeliin.
Avidlyn H2-liikevaihto kasvoi yhtiön antamien ennakkotietojen mukaan noin 16 % 12,0 MEUR:oon ja koko vuonna noin 13 % 25,0 MEUR:oon. Kasvun taustalla on nähdäksemme isossa kuvassa mainontamarkkinan etenevä digitalisaatio, jonka myötä Avidlyn tarjoamiin markkinointiohjelmistoihin (pääasiassa Hubspot) ja markkinoinnin toteutukseen liittyvien palveluiden kysyntä on kasvutrendillä. Avidlyn henkilöstömäärä on arviomme mukaan vuoden 2020 lopussa päätynyt kutakuinkin edellisvuoden lopun tasolle, joten kasvun ajurina on nähdäksemme ollut henkilöstön laskutusasteen kasvu.
Avidlyn H2-liikevoitto kääntyi yhtiön ennakkotietojen mukaan positiiviseksi ja oli 0,3 MEUR (H2’19: -2,1 MEUR). Siten koko vuoden osalta liikevoitto jäi niukasti (-0,1 MEUR) tappiolle. H2:n kannattavuuskäänteen taustalla olivat arviomme mukaan keväällä toteutetut henkilöstöjärjestelyt, joiden noin 1 MEUR:n säästöt kohdistuivat arviomme mukaan lähinnä H2:n ajalle. Samanaikaisesti arvioimme myös laskutusasteen nousseen vertailukaudesta.
Toimintaympäristön epävarmuuden takia Avidly ei ollut antanut näkymiä vuodelle 2020 ennen 16.2. annettuja ennakkotietoja. Nähdäksemme toimintaympäristön epävarmuudet jatkuvat osittain myös vuonna 2021. Avidly antoi kuitenkin jo joulukuussa päivitetyn strategian yhteydessä vuodelle 2021 tavoitteen positiivisesta oikaistusta liikevoitosta (EBITA, eli liikevoitto oikaistuna yritysostojen arvonalenemista ja allokaatiopoistoista). Odotammekin ohjeistuksesta lähinnä mahdollista lisätietoa vuoden 2021 odotetun kasvun osalta. Yhtiö tähtää vuosien 2021-2025 strategiassa yli 10 %:n vuosittaiseen orgaaniseen liikevaihdon kasvuun.
Avidly tiedotti strategiajulkistuksensa yhteydessä siirtyvänsä pois Inbound-markkinointi- ja Markkinointipalvelut -segmenttien raportoinnista 1.1.2021 alkavalta tilikaudelta alkaen. Yhtiö raportoi jatkossa liikevaihdon ja kannattavuuden jaoteltuna Suomeen ja muihin maihin, mikä mahdollistaa kansainvälisen liiketoiminnan tarkemman seurannan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille